Iedereen die de laatste jaren wel eens in een hotel is geweest, zal het zijn opgevallen. Bevolkten tot voor kort vooral zakenmensen en oudere toeristen de Nederlandse hotelkamers, tegenwoordig zijn het steeds vaker hele gezinnen die van deze logiesmogelijkheid gebruikmaken. En dan bedoelen we niet de budgethotels waar je voor een tientje per nacht op een slaapzaal mag liggen. Nee, het mag ietsje meer zijn: de snelste groei van het aantal gezinnen zien we in de middenklassehotels in de grote steden. Vanwaar deze trend?
Hang naar comfort
Een van de grootste veranderingen in het toerisme, niet alleen in Nederland, is dat mensen geen genoegen meer nemen met een tentje op een camping. In een wereld waar de economie 24 uur per dag draait, waar steeds meer ouders werken, hunkeren velen naar momenten van samenzijn. Niet alleen quality time met de kinderen, maar ook culinair genieten, een comfortabel bed, een luxe badkamer en een paar dagen lekker verwend worden in een gastvrije omgeving.


Prijs-kwaliteitverhouding
De laatste jaren zijn er in Nederland honderden hotels gebouwd en gerenoveerd. Veel steden zijn opgewaardeerd met nieuwe, gastvrije, goed geoutilleerde verblijven, waar mensen uit de hele wereld komen kennismaken met ons polderland. In de stad, op het land, aan zee en in het bos. En wat daarbij opvalt is dat de prijs-kwaliteitverhouding in het Nederlandse hotel beslist omhoog is gegaan. Zeker als men op internet rondkijkt, wemelt het van aanbiedingen voor een weekendje Wadden, een midweek op de Veluwe, drie nachten voor de prijs van twee, enzovoort.
En wat heeft zo’n hotel een modaal gezin nou precies te bieden? Stel dat vader, moeder en twee kinderen van 14 en 10 een weekend naar Rotterdam komen. Ze hebben online geboekt en arriveren op vrijdagavond in de stad. De auto gaat in de parkeergarage onder het hotel en dan is het borreltijd, tenminste voor de ouders. De kinderen gaan lekker zwemmen. Na het viergangendiner maakt men een ommetje in de stad en geniet van het uitzicht vanaf de Erasmusbrug. Op de terugweg nog een ijsje voor de kinderen, die zich daarna vermaken met de HD-televisie op hun kamer, die veel mogelijkheden biedt voor gamen. Vader en moeder wagen zich intussen op de dansvloer. De volgende ochtend lekker shoppen in de koopgoot, uiteraard na een bezoek aan de hotelsauna.
Elk wat wils
En zo heeft ieder gezin zijn verhaal. Het ene wil cultuur opsnuiven en bezoekt de vele musea en theaters van Amsterdam. Het andere geniet van een musicalarrangement in Scheveningen. Of loopt in drie weken het Pieterpad en ontdekt en passant wat een juweeltjes van hotels ook het noorden, oosten en zuiden van Nederland te bieden hebben. Wat zij gemeen hebben is dit: in een hotel ben je uit terwijl je je thuis voelt. Geen huishouden te doen, niet hoeven koken, helemaal verzorgd worden, tijd hebben voor elkaar. Dat willen we toch allemaal wel eens?
Het lijkt erop dat de Nederlandse hotels (weer) hebben ontdekt waar het om draait: gastvrijheid, comfort en een redelijke prijs.