De reisbranche is groot en machtig. Reisorganisaties lijken overeenkomsten aan te kunnen gaan en die niet na te hoeven komen zonder dat het voor hen grote gevolgen heeft. Misleiding, overmacht of onwetendheid bij de inkopers of juist verkopers? De consument komt er zelden achter en is de dupe. Soms een beetje, soms zwaar. Als vakantieganger ga je ervan uit dat je krijgt wat je ziet in de brochures. Toch zitten er vaak addertjes onder het gras. Wat te denken van foto’s die een impressie zijn waar geen rechten aan ontleend kunnen worden? Veel consumenten laten zich juist leiden door de sfeervolle plaatjes van hun droomhotel of bestemming. Wat als een hotel overboekt is? Kan dat zomaar? Jij hebt toch een duidelijke afspraak over een bepaalde accommodatie? Jij hebt toch al betaald? Hoe kan jouw kamer dan aan iemand anders verkocht zijn? Veel mensen kiezen niet alleen een bepaalde betsemming maar juist ook een bepaalde accommodatie. Zelfs een op papier gelijkwaardig alternatief hoeft dat in veel gevallen niet te zijn. Voor sommigen kan het echt hun vakantie verzieken.


Specificaties
Hoe zit het als je slechts voor een deel krijgt wat je beloofd is? de prijsbijlage, brochure of internetsite vermeldt duidelijk zeezicht of met aparte slaapkamer of een douche op de kamer en dat is niet aanwezig? Ter plekke klagen heeft vaak weinig zin en de schadevergoeding die je krijgt (als je die al krijgt) is vaak slechts een fractie van het ongemak dat je hebt. Wanneer gaat de reisbranche hier eens orde op zaken stellen? Misschien dat er eens een standaard moet komen waar de specificaties van een accommodatie duidelijk in vermeld wordt. De klant weet waar hij zeker op mag rekenen en welke onderdelen eventueel onder voorbehoud zijn. Uniforme omschrijvingen waar rechten aan ontleend kunnen worden en waar een duidelijk schadevergoedingsysteem aan hangt als afspraken niet nagekomen worden. Dat is waar consumenten mee geholpen worden.
Omschrijvingen
Met regelmaat worden omschrijvingen bewust of onbewust verkeerd geplaatst:
– een koelkast is geen minibar
– een Frans balkon is geen balkon
– een bed van 1,20 meter breed mag je voor normale volwassen mensen niet meer tweepersoons noemen
– een ventilator is geen airconditioning
– gratis internet in het hele gebouw betekent niet dat je met je laptop naar de lobby moet om bereik te hebben
Of ben ik nou gek aan het worden?