Dat niet alles wat op internet geschreven wordt een stukje hoogstaande journalistiek is, hoef ik niemand te vertellen. Op het moment dat je op nationale radiozenders berichten hoort en in de Telegraaf berichten lees waarvan je weet dat ze een verkeerd beeld scheppen dan vraag ik me af waar deze “vakmensen” mee bezig zijn. Dit persbericht meldt dat Spanje de populairste vliegbestemming is. Het ANVR heeft voor dit jaar nog geen cijfers bekend gemaakt, maar bij de vliegbestemmingen over de zomer van vorig jaar lees ik “Favoriete Europese vliegbestemmingen zijn Griekenland, al blijft dit land -2% achter op vorig jaar, gevolgd door Turkije (-7%) en Spanje (-1%).” Dus Spanje op 3. Mogelijk dat Spanje dit jaar populairder is, maar hoe verklaar je dat in de top-3 van het betreffende persbericht Italië en Frankrijk op de tweede en derde plaats staan? Hoeveel mensen ken je die dit jaar met het vliegtuig naar Frankrijk gaan in plaats van met de auto eventueel in combinatie met de sleurhut? Ik vroeg aan een grote reisorganisatie hoeveel vliegvakanties ze naar Kreta verkochten en hoeveel naar heel Frankrijk en zij meldden me dat Frankrijk niet als vliegbestemming aangeboden wordt door gebrek aan belangstelling…


De bron
Als je verder leest blijkt de bron de Reisbarometer van Mondial Assistance te zijn. Dus een reisverzekeraar. Die spiegelen hun product aan het aantal boekingen en durven op basis daarvan met een top drie naar buiten te komen waarvan elke boerenpummel weet dat die voor geen meter klopt.
Aantal boekingen
Ze durven zelfs nog een stap verder te gaan: “Ondanks de economische crisis is het vakantiegedrag van Europese luchtvaartreizigers weinig veranderd”, verklaart Erick Morazin, International Sales Director bij Mondial Assistance.
Weinig veranderd? Vraag dat maar eens na bij de grote reisorganisaties, die met aanbiedingen komen die je de afgelopen jaren bijna niet zag. er wordt met kortingen gestrooid alsof het niets is en om de zoveel weken komen er persberichten uit de reisbranche, dat zijn de mensen die de daadwerkelijke boekingen registeren, met meldingen hoeveel procent het aantal boekingen voor de zomer 2009 achter loopt op vorig jaar. Achter lopen is volgens mij toch een ander vakantiegedrag, meneer Morazin.
Ga je eigen werk doen, mensen premies laten betalen voor een product wat ze vaak maar deels nodig hebben of toevallig niet dekt wat je wél gedekt wilt hebben. Maar bestook de Nederlandse media niet met zulke onzinberichten
om je eigen bedrijf in de kijker te zetten.
Nederlandse media
De kranten willen een internettoeslag laten heffen om hun voortbestaan te garanderen. Misschien dat ze zich door middel van echte journalistiek proberen zich weer eens te onderscheiden van bloggers, nieuwssites en sociale netwerken die de rol van veel kranten al voor een groot deel overgenomen hebben.