Profiteren van milieu-rage

Wat zijn de bedrijven ineens bezorgd om het milieu. Groene stroom, groene hypotheken, biologische producten….allemaal onder het mom van een goed hart voor het milieu hebben. Natuurlijk gaat het de bedrijven maar om één ding: geld verdienen. Hoe kun je het rijmen dat bedrijven die zo bezorgd zijn om het milieu wel reclame verspreiden (= afval), lease-auto’s uitdelen (= uitstoot), maar ons wijs willen maken dat ze zo milieuvriendelijk zijn? Nu zie je ook in de reisbranche allerlei initiatieven opduiken waarbij met in probeert te spelen op het milieuvriendelijke sentiment van vakantiegangers. Vandaag stuitte ik op VakantieKlimaat.nl, waarbij men voor elke boeking die via een link op hun site gemaakt wordt € 5,- of € 10,- overmaakt naar het Wereld Natuur Fonds. Mensen die op de hoogte zijn van de gemiddelde commissies die door reisorganisaties en vakantiesites betaald worden voor boekingen weten dat deze bedragen aanzienlijk lager liggen dan de commissies die ontvangen worden. Ik heb daarom ernstige twijfels bij de intenties van de initiatiefnemers en denk dat het doel hoofdzakelijk geldelijk gewin is voor de twee partners Daisycon en e-Boys Internet.

Publiciteit
Als je een normale site opzet die je volpompt met affiliatelinks (links waarbij de site een vergoeding krijgt per klik of gemaakte boeking) krijg je weinig tot geen publiciteit, is het lastig om linkpartners te vinden en waardeert Google je vrij slecht waardoor je vrijwel niet in de hoge regionen van de zoekresultaten terecht kunt komen zonder te investeren in linkposities inkopen. Door onder het mom van goede doelen een dergelijke site op te zetten kun je ineens publiciteit krijgen (want milieu is “hot”) en krijg je op eenvoudige wijze bezoekers naar je site. Slimme truc.
Verdiensten?
Op de FAQ van hun site lees ik het volgende:
“Verdienen jullie hier zelf iets aan?
Vooralsnog niet. Het bouwen en onderhouden van een website als deze kost geld. Verder zijn we nog bezig te investeren in de automatisering van het gehele traject. Daarnaast zijn er natuurlijk hosting- en marketingkosten.
Als we uit de kosten zijn, en de inkomsten het toelaten zullen we mogelijk het vaste bedrag per boeking dat we investeren verhogen.”

Volgens hun site hebben ze op dit moment 1151 boekingen gerealiseerd en is er € 11.360,- geïnvesteerd in het milieu. Als ik uitga van een gemiddelde opbrengst per boeking van € 20,- aan commissie voor de site zelf (en dat is vrij realistisch in 2007), dan hebben ze ongeveer zo’n € 23.000,- waarvan dan iets minder dan de helft naar het WNF is gegaan. Beoordeel zelf maar of de site ruim € 10.000 gekost kan hebben aan ontwikkeling en hosting…
Niet te schatten?
In hun FAQ staat ook:
“Is € 10,- niet een beetje weinig om het milieu te compenseren?
Heel eerlijk: dat weten we niet precies. Wij weten namelijk niet wat je boekt. Het maakt nogal uit of je met de bus, trein, boot of het vliegtuig gaat. En of je alleen of met 10 man reist. En waar je heengaat.
Op basis van onze ervaring in de reiswereld denken we dat gemiddeld 5 tot 10 euro wel voldoende is, maar als het kan verhogen we dat bedrag. Op dit moment weten we echter nog niet wat wij zelf gemiddeld zullen ontvangen per boeking (voor een pakketreis is dat doorgaans meer dan voor een los ticket, hotel of citytrip, en we kennen die verhouding nu nog niet exact), en daarom zijn we nog wat voorzichtig.”

Dit is ongeloofwaardig voor mij. Als Daisycon inderdaad partner is dan kunnen ze met vrij nauwkeurige statistieken komen wat elke reisorganisatie oplevert per boeking. Als groot affiliatemarketingbedrijf weten juist zij wat er speelt in de markt en hebben ze de beschikking over alle statistieken en cijfers. Cut the crap, please!
Het mooie is dat naast de genoemde commissie Daisycon als tussenpersoon ook nog verdient aan elke boeking. oeps…vergeten te melden op de site?
Het ei van Columbus
In hun persbericht van 20 juli j.l. schrijven ze “Daarom is er nu vakantieklimaat.nl, het ei van Columbus voor iedere vakantieganger die de CO2-uitstoot van zijn eigen vakantie wil compenseren”.
Ja, dat ei van Columbus geloof ik wel, maar niet voor het milieu. Als je echt iets wilt doen voor het milieu zorg dan dat je je beperkt tot milieuvriendelijke reizen, laat de site door vrijwilligers maken, de hosting sponsoren en stort dan je commissie één-op-één door naar milieu-organisaties.
Profiteren
Dat bedrijven geld verdienen is O.K., ik ben zelf ook ondernemer en begrijp dat als geen ander. Als ik echter het gevoel krijg dat bedrijven proberen te profiteren van de goede intenties van consumenten dan krijg ik een beetje vervelend onderbuikgevoel…

2 gedachten over “Profiteren van milieu-rage”

  1. Ja, daar heb je een goed punt Patrick. Altijd makkelijk om het WNF als commerciele insteek te gebruiken. Maar het komt alleen maar geloofwaardig over als je ook echt de intentie hebt het goede doel te steunen……..

  2. Het is schandalig om misbruim te maken van goedbedoelde consumenten. Wat een zakkenvullers, zeg!

Plaats een reactie