Dat ieder nadeel zijn voordeel heeft, geldt nu ook bij de reisbranche die op z’n kop staat door het COVID-19-virus. Het zorgt ervoor dat mensen minder kunnen en willen reizen. Italië is op dit moment een no-go, Israël roept toeristen op om het land binnen een paar dagen te verlaten en reizen naar Iran, China of Zuid-Korea zijn even geen goede optie. De Verenigde Staten van Amerika is de komende maand een no-go voor de meeste Europeanen. Maar er zijn heel veel bestemmingen waar je nog prima naartoe kunt reizen. Niet dat ze coronavrij zijn, maar wel dat de kans op besmetting niet groter is dan in Nederland. Als je verder helemaal gezond bent, kun je prima op vakantie gaan op dit moment. Sterker nog: het is misschien wel de beste last-minute periode sinds jaren.

Als je rondkijkt dan zie je prachtige aanbiedingen naar zonbestemmingen zoals Curacao en Kaapverdië en dumpen sommige hotels hun kamers tegen prijzen die je een paar maanden geleden ongeloofwaardig laag had gevonden. Wie al een hotelreservering gemaakt heeft die kosteloos annuleerbaar is, die doet er goed aan om te kijken of hetzelfde hotel nu goedkoper aangeboden is. De oude reservering annuleren en vervolgens een nieuwe maken kan soms tientallen procenten voordeel opleveren.

Vooral de vliegtickets mogen nu voor zeer lage prijzen de deur uit. Liever een halfvol vliegtuig met goedkope tickets dan een leeg toestel. Dat is de insteek bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen. Wie gaat kijken bij Transavia die kan voor leuk prijzen een vliegticket naar Spanje, Griekenland of Turkije boeken. Bij KLM zie je vooral bij de Europese vluchten hele leuke vliegtarieven en de vliegtickets richting Azië lijken gedumpt te worden. Wie puur naar de feiten kijkt en zich niet gek laat maken door de media, die kan de reis van zijn leven maken voor een fractie van de prijs die je twee maanden geleden zou betalen.

De reisbranche is hoopvol gestemd. Het aantal boekingen lijkt de laatste dagen weer toe te nemen, nadat het grote publiek eventjes afwachtend was. De omruilgarantie van touroperators en de soepele annuleer- en wijzigingsvoorwaarden van een toenemend aantal luchtvaartmaatschappijen helpen mee om mensen te stimuleren om toch te reizen.