Je kon deze week de krant niet openslaan of er stond wel een stukje over Valet parking op Schiphol in. De Marechaussee heeft in een week tijd al meer dan honderd meldingen binnengekregen van klanten met vervelende ervaringen op de luchthaven. Het grootste deel van de klachten gaat over de extra kilometers die worden gereden. Auto’s die gewoon in een woonwijk worden geparkeerd of boetes die zijn gescoord met de auto’s van de klant voor parkeren, te hard rijden of het negeren van het rode licht.
Wij hebben ook de nodige ervaringen met het parkeren op Schiphol, zowel met Valet parking als met de alternatieve parkeerplekken buiten de luchthaven en deze ervaringen zijn ook niet erg positief. Ik ben als schrijver van dit artikel dan ook erg te spreken over de nieuwe parkeergarage op het P3 parkeerterrein. Deze parkeergarage is dit jaar in omvang verdubbeld.
Tips voor Valetparking
Valet parking is tegenwoordig goedkoper dan parkeren op Schiphol P3, daar zit dus ook gelijk het probleem. Omdat er op de marges wordt gewerkt, is er goedkoop en jong personeel nodig met amper rijervaring. Deze jonge gasten vinden zichzelf natuurlijk helemaal het mannetje als ze met jou Mercedes, BWW of SUV mogen cruisen. Ervaring met dure auto’s hebben deze heren amper. Daarbij is het Valetparking natuurlijk een 24 uur business. Ook hier is weer de marge dat je kunt besparen op personeel en controle.
De parkeerplaatsen zijn of gewoon bij de chauffeurs in de woonwijk (vaak in de omgeving van Schiphol zoals Hoofddorp, Aalsmeer, en Badhoevedorp) of op achteraf gelegen parkeerplaatsen waar iedere vierkante centimeter optimaal benut moet worden. De overvaren jonge bestuurders overschatten zichzelf maar al te graag. Dat komt ook door de hoge prestatiedruk die ze vanuit het management van deze Valet parking boeren wordt opgelegd. Net als pizzabezorgers wordt dit heerschap niet per uur betaald, maar per auto. Dus hoe meer auto’s je in een uur doet, hoe meer je kunt verdienen.
Controleren en nog eens controleren
Gebruik je toch Valetparking op Schiphol dan heb ik een aantal goede tips voor je:
- Maak dan een goed fotoverslag van je auto, breng de reeds aanwezige schade in beeld. Eventueel stuur je dit al naar het valet parking bedrijf met de melding. Deze schade is bij mij bekend. Alle schade die tussen datum X en datum Y ontstaat komt voor uw verantwoording.
- Noteer de kilometerstand en indien mogelijk ook de stand van je brandstofmeter. Ik heb verhalen gehoord van auto’s waarvan de volle brandstoftank leeg werd aangeboden
- Vraag bij de afgifte van de auto om de naam van de bestuurder, komt de bestuurder erg jong over, dan mag je ook vragen om zijn rijbewijs. Schrijf de nummers goed op. Maak desnoods even een foto. Weigert de bestuurder dat dan weet je genoeg.
- Plan de overdracht ruimschoots op tijd in. Valet bedrijven maken in de regel misbruik van de stress die je hebt bij het vertrek. Dus een half uur tot drie kwartier extra kan geen kwaad.
- Verwijder alles uit je auto waaruit je adres is te achterhalen. Geen persoonlijke spullen achterlaten dus.
- Geef alleen de autosleutel mee en zorg dat je de reserve sleutel in je handbagage hebt, de verloren sleutels komen mij eerlijk gezegd te vaak voor bij de valet parking bedrijven.
Voelt het niet goed, doe het dan niet!
Heb je geen vertrouwen in een goede afloop? Of voelt het gewoon niet goed wees dan voorbereid op een alternatief. Vandaar mijn tip om eerder naar Schiphol te komen. Je kunt dan namelijk altijd nog naar de parkeerplaats P3 of P4 van Schiphol zelf rijden en daar zelf parkeren en met de shuttlebus naar de luchthaven rijden. Parkeerplaats P1 is helaas geen optie omdat de parkeertijd daar begrensd is tot slechts 48 uur.
Online je parkeerplaats boeken voor P3 of P4 kan twee uur van tevoren. Anders betaal je 10 euro extra. Een weekje parkeren op P3 kost in anno 2024 ruim 100 euro. Dat is aanzienlijk duurder dan de aanbieders van Valet Parking, maar geeft je wel een gerust gevoel op vakantie en dat is het mij eerlijk gezegd wel waard.
Parkeren op Schiphol is helaas duurder dan Valet parking, in de regel is het een stuk veiliger en betrouwbaarder.