Op reis huur ik bijna altijd een auto, tenzij ik me beperk tot een stedentrip in één enkele stad. Waar ik in de loop der jaren achter gekomen ben is dat er soms redelijk veel verschil zit in de kwaliteit van autoverhuurders en de huurauto’s zelf. Zo zal ik naar aanleiding van negatieve ervaringen met Goldcar nooit meer een auto huren bij dat bedrijf. Wat een tuig zeg! Goed om te zien dat TROS Radar en afgelopen weekend ook de kranten van Wegener in het dossier Goldcar gedoken zijn.
Gelukkig zijn er ook uitstekende autoverhuurders die de klant nog op nummer één zetten. Een mooi voorbeeld hiervan is autoverhuurbedrijf Crete Holidays op Kreta. Deze maand was ik weer op Kreta en zoals gebruikelijk huurde ik mijn auto weer bij hen. Dit omdat ik tijdens vorige reizen naar Kreta ook prima ervaringen heb met dit Nederlands/Griekse bedrijf. Dit positieve gevoel werd deze reis weer bevestigd.
Het papierwerk
De goede start begint al met het papierwerk. In plaats van een Engelstalige voucher met een hoop voorwaarden in juridische taal ontvang je van Crete Holidays gewoon een Nederlandstalig voucher met daarbij handige aanvullende informatie. Ze vertellen je hoe en waar je de auto in ontvangst neemt, hoe het zit met de verzekering en hoe te handelen in geval van pech, een lekke band of een ongeval. Gewoon in Jip en Janneke taal, zonder kleine lettertjes.
Behalve het noodzakelijke wordt er ook wat handige info gegeven. Zo leggen ze uit hoe het zit met autorijden op Kreta en wat handige tips over tanken en de auto starten. Als je deze brief goed doorleest (en meeneemt naar Kreta) dan kun je amper voor verrassingen komen te staan. Mochten er wel problemen zijn op Kreta, dan heb je de beschikking over een telefoonnummer dat je 24 uur per dag kunt bereiken.
Op Kreta
Na aankomst op Heraklion Airport stond ik binnen vijf minuten bij de kiosk van de autoverhuurder. Daar stond mijn auto al klaar, wisten ze precies wie ik was en reed ik binnen vijf minuten weg met een uitstekende auto. De auto voldeed precies aan de verwachtingen, was technisch prima in orde en had vier banden met ruimschoots voldoende profiel erop. Dat is ook weleens anders.
Dit artikel lijkt onderhand wel op een advertorial voor Crete Holidays. Ik vind echter dat als je enerzijds het niet schuwt om slechte ervaringen te delen, dat je dat ook moet doen als je tevreden bent. In dit geval verdienen verhuurders zoals deze het om een pluim te krijgen.
Kijk maar waarom:
• volledige verzekering van de auto zonder ongebruikelijke uitsluitingen
• geen one way toeslag bij huur van minimaal 1 week
• 24 uur per dag assistentie in het geval dat nodig is
• geen verplichte afname van volle tank brandstof
• duidelijke informatie over de huurauto, hoe te handelen en autorijden op Kreta
• geen creditcard nodig
• gratis verstrekking van een kaart van Kreta
• de baby- en kinderstoeltjes die ze gebruiken zijn van A-merken
Leuk dat jullie deze autoverhuurder op Kreta een pluim geven. Wij komen al meer dan dertig jaar op Kreta en huren altijd een auto. Sinds we in 2002 het autoverhuurbedrijf van Jan en Anneke ontdekt hebben zijn we trouwe klanten geworden. Ieder jaar huren we twee keer een auto via hen en nog nooit problemen gehad. Toen we een keertje stil kwamen te staan vanwege een technisch probleem kwam hun lokale vertegenwoordiger binnen een uur met een vervangende auto aanzetten. We kregen toen zelfs een mooiere auto dan dat we eerst gehuurd hadden.
0.5