vorige week had ik weer het “genot” om te mogen vliegen vanaf Schiphol. Al enige tijd probeer ik onze nationale luchthaven te vermijden omdat ik niet als een stuk vee behandeld wil worden bij de controle. Deze keer lukte dat niet en dankzij het persbericht dat de beveiliging en de klanten belevenis verbeterd zou zijn ging ik weer vol goede moed naar Schiphol.
Na het afgeven van de bagage, wat bijzonder snel ging bij KLM mag je aansluiten in de langste wachtrij die ik ooit op een luchthaven heb gezien, dat is dus een puntje waar nog iets aan verbeterd kan worden. een onoverzichtelijke opstelling van hekjes gaf al snel de indruk dat je beland in een soort van labyrint. Een nogal chaotische medewerker met het gedrag van een uitsmijter bij een goedkope nachtclub, van een beveiligingsbedrijf raakte al snel het overzicht kwijt en stuurde de passagier op een vrijwel willekeurige wijze naar zo’n transportband voor je handbagage en de controle op metalen voorwerpen.
Willekeurig dat is het goede woord want zij keek verder niet naar de rijen voor deze installaties. Bij sommige poortjes waren lange wachtrijen te zien waarbij bij een andere installatie het personeel te wachten stond op passagiers. Vreemd want achter mij liep de rij door het labyrint alleen maar toe.
20 minuten wachten
Voor vliegveld begrippen vind ik dat lang, 20 minuten lang in een rij staan voordat je überhaupt aan de beurt bent. het systeem zou een stuk efficiënter kunnen, door het eerder genoemde labyrint een betere indeling te geven en te werken met een beter afroep systeem, of iemand die het overzicht beter kan bewaren zonder dat het een zooitje wordt.
Eenmaal bij de controle gaat alles redelijk smooth, een iet wat zenuwachtig persoon neemt je handbagage aan en propt alles in de bakken die dank zij een ingenieus systeem onderuit de lopende band komen. Helaas ook hier weer moet alles uit je tas, laptop, laptop, ipad, maar ook de opladers van de fotocamera moet apart in een bakje. “Alles voor uw veiligheid meneer” Tuurlijk vriend. Alleen die lens blijft wel op de camera zitten. Want die wilde meneer ook graag apart door de scanner hebben. Als ervaren reiziger zorg ik er altijd voor dat er geen rare voorwerpen in mijn tassen zitten, en ook deze keer waren er geen opmerkingen, alleen een glimlach, een “fijne reis” of een ander “tot ziens” zou wel op zijn plek zijn bij het in mijn ogen nogal chagrijnige personeel op bij de controle.
Privium een optie?
Nee, absoluut niet en het verbaast mij dan ook enorm dat nog steeds bestaat, naast de controle voor zogenaamde burgers zonder privium passeerde er in die 20 minuten wachttijd helemaal niemand de controle voor Privium passagiers, 20 minuten lang niemand, 20 minuten x 4 man personeel wat uitgebreid en zeer ontspannen aan het babbelen was over de plannen voor vrijdagnacht dat hakt er lekker in en dat verdien je niet terug met die betalende passagiers. Gooi die Privium balie lekker open voor het “klootjes volk” en probeer daarmee de wachttijden te verkorten. die toevallig passerende Privium klant kan er best even tussendoor.
Heb je ook iets positiefs te melden?
Zeker, en dat mag ook gezegd worden, de inrichting is absoluut mooi, het karakter van een controle post op een Russisch vliegveld is door de toepassing van mooie materialen en het fijne licht en de open structuur van het geheel geven een open karakter, een beetje een lente gevoel, wat het gevoel wat minder verplicht maakt. Wat ik Schiphol wil meegeven, het personeel is qua vriendelijkheid op de goede weg, maar iets meer training in het aanspreken en glimlachen. maken de controle belevenis tot een feestje.
Een volgende keer weer Schiphol? Ja, dat denk ik wel, Schiphol is op de goede weg en ik hoop dat men dit zo doorzet. Ik hoop alleen dat men hier scherp op blijft en met behulp van mistery guests de controle belevenis blijven controleren en waar nodig aanpassen.