De afgelopen weken heb ik al meerdere keren geschreven over de annuleringen en vertragingen vanwege aswolken vanuit IJsland, nu mag ik zelf ervaren hoe dat is. Gisterochtend vroeg landde ik met mijn gezin vanuit Orlando op de luchthaven van Manchester. Omdat de aswolk in de loop van de dag het vliegverkeer boven centraal Engeland platlegde kon ik niet doorvliegen naar Düsseldorf. Je leest op internet dat de KLM passagiers op Schiphol die niet naar Engeland kunnen vliegen zo goed mogelijk opvangt. Hoe “goed” het in Manchester geregeld is hebben we zelf ervaren.
Na een reis van bijna twintig uur naar Manchester zouden we nog zo’n vijf uur op het vliegveld moeten wachten voordat we met FlyBe door zouden vliegen. Na ongeveer 2 uur kwamen de eerste annuleringen, vooral naar Ierland en Schotland. Een uur later bleek ook onze vlucht niet door te gaan en zijn we omgeboekt naar de vlucht van 17:40 uur (in plaats van 13:15 uur). Kinderen doodmoe vanwege jetleg en amper geslapen op voorgaande vlucht, wij allemaal erg koud omdat de airco in de terminal associaal hard stond te blazen.
Hoe is de dag op de luchthaven verlopen?
– meerdere keren verzocht om in ieder geval dekens voor de kinderen te krijgen. Was onmogelijk.
– gevraagd om maaltijden, was onmogelijk
– gevraagd om naar management Flye te kunnen bellen, was onmogelijk
– gevraagd of we de FlyBe lounge in mochten, was onmogelijk
– de definitieve annulering van de tweede vlucht kwam pas om kwart over vier, terwijl we eigenlijk officieus al uren eerder wisten dat het niets zou worden
Op het moment dat bekend is gemaakt dat de vlucht niet doorging zijn we naar onze bagage gebracht en bij de service desk in de vertrekhal gebracht. Omdat we daar aan moesten sluiten in de rij van passagiers die daar al aanwezig waren konden we ons helaas pas op de vierde vlucht van vandaag naar Düsseldorf om laten boeken.
Op de vraag wat we terug zouden krijgen als we niet meer met FlyBe zouden vliegen kon de dame mij achter de balie mij geen antwoord geven, vooral omdat het een gezamenlijk ticket met Virgin Express is. Wilde kijken of ik zonder al te veel extra kosten op een andere manier naar Nederland zou kunnen.
hotelkamer
Daar sta je dan, inmiddels 26 uur na je vertrek vanuit je hotel in Miami, op de luchthaven met je twee jonge kinderen, je vrouw en alle bagage. Je zou denken dat er iets geregeld wordt om te overnachten. Voor een bedrijf dat niet eens in staat is om iets van dekentjes te regelen mag je dat kennelijk helemaal niet verwachten.
Je wordt met een nieuwe reservering gewoon op straat gezet en je moet het maar uitzoeken. Heb zelf twee kamers geboekt in Radisson op de luchthaven.
Als het goed is landen we vanavond rond 21 uur in Duitsland. Zijn we rond middernacht thuis, kunnen de kinderen morgen naar school. Hopelijk ziet de school dit als overmacht, anders maak ik ook nog kans op een boete omdat de kinderen vandaag zich niet in de klas gemeld hebben.
FlyBe – Virgin Atlantic
Voor de vlucht naar Orlando heb ik bewust voor Virging Atlantic gekozen, omdat die een goede reputatie hebben. Helaas werken zij voor het stukje naar Engeland samen met FlyBe, die zich beter WannaBe kunnen noemen. Ze willen zich voordoen als een luchtvaartmaatschappij maar zijn op het moment van problemen in staat tot NIETS. Jonge meisjes met slechte kapsels en valse wimpers achter de balies die vooral getraind lijken te zijn op het afpoeieren van klanten in plaats van servicegericht te denken.
Wat mij betreft de laatste keer FlyBe ooit en ook Virgin Atlantic kan mij afschrijven als een klant. Als je met zo’n prutsmaatschappij samenwerkt heb je je zaakjes zelf ook niet goed voor elkaar.

passagiers in de rij voor servicebalie Manchester Airport