Een populair onderwerp voor persberichten is dankzij de recessie het aantal boekingen dat plaatsvind en prognoses voor een komend of lopend seizoen.
D-Reizen stuurt nu al een persbericht eruit dat het aantal boekingen voor het zomerseizoen 2010 hoger ligt dan het aantal boekingen een jaar geleden voor het afgelopen seizoen. Men noemt de stijging van “maar liefst 5,7 procent” opvallend.
Nou, ik niet. Want wat D-Reizen vergeet te melden is dat het vakantie aanbod in oktober voor het zomerseizoen daarna nog nooit zo hoog is geweest. Veel organisaties zetten hun product al veel vroeger in de markt waardoor de consument niet tot december hoeft te wachten om hun vakantie zeker te stellen. Dat het aantal boekingen nu dus hoger ligt dan een jaar geleden heeft dus vooral te maken met het moment waarop men kán boeken in plaats van een groeiende belangstelling voor vakanties in 2010 ten opzichte van 2009.


Populaire vliegbestemmingen
Verder wordt er gemeld: “Voor vliegvakanties zijn Turkije, Spanje en Griekenland bij D-reizen ook in 2010 weer favoriet.”.
Knappe kop die dat bedacht heeft. Natuurlijk zijn die drie landen favoriet als vliegbestemming, want dat zijn ze al eeuwen. Zal ik meteen voorspellen dat Oostenrijk een populaire wintersportbestemming gaat worden voor het winterseizoen 2015-2015, dat Kreta het populairste Griekse eiland zal zijn de komende 43 jaar en dat er komend jaar weer zwarte zaterdagen zullen zijn in Frankrijk omdat iedereen zo nodig met de auto naar het land van stokbrood en vieze toiletten wil gaan.
Ik snap het doel van dit soort persberichten niet. Wil men de consument overhalen om zo snel mogelijk te boeken omdat de vakanties anders wel eens op zouden kunnen zijn teen de tijd dat het Kerst is? Of weet men bij D-Reizen van gekkigheid niet meer hoe ze wat free publicity moeten krijgen?
Laat ze die voorspellende geest maar weer in de hoge hoed stoppen, want dit soort persberichten valt onder de categorie “onzinnige berichten” wat mij betreft.