Roken in het vliegtuig, het lijkt wel iets van heel erg vroeger. Terwijl het nog maar zo’n tien jaar geleden is dat het grootste deel van de luchtvaartmaatschappijen een verbod invoerden op het opsteken van een sigaret. Sindsdien worden de rokers onder ons steeds meer beperkt in hun rookgedrag en mag je vrijwel nergens meer een peuk opsteken. Het rookverbod in de horeca heeft ook iets goeds met zich meegebracht, want het heeft een aantal luchtvaartmaatschappijen op het idee gebracht hoe men roken in vliegtuigen weer in kan voeren zonder het personeel of andere passagiers te belasten. Dat meldt het Vlaams Dagblad vandaag. De vliegtuigmaatschappijen behorende tot de Flying Wings alliantie, waar o.a. Hong Kong Air, Wings Atlantic, Air Italia, Royal Gambia Airlines en Fly Australia toe behoren zouden dit jaar mogelijk al proef gaan draaien met een nieuw systeem waarbij men aan boord kan roken zonder overlast voor medepassagiers en boordpersoneel.


Rookcabines
Door de vele rookverboden en beperkingen zijn er de afgelopen jaren veel afzuigsystemen en luchtzuiveringsmethodes ontwikkeld die goed toegepast kunnen worden in vliegtuigen. De oplossing die de luchtvaartmaatschappijen toe willen gaan passen zijn afsluitbare eenpersoons rookcabines die achterin het vliegtuig geplaats gaan worden. Rokers kunnen middels credit card tijd kopen om in één van de rookcabines plaats te nemen. In de cabine kan men onbeperkt roken gedurende de tijd die men ingekocht heeft. Na het doven van de sigaret moet de roker 15 seconden wachten voordat hij de cabine kan verlaten. Dit is de tijd die het filtersysteem nodig heeft om de hoeveelheid rooklucht in de cabine tot minder dan 1% terug te brengen. Zou men dat niet doen dat is er enerzijds overlast voor de medepassagiers en tevens loopt men het risico dat de rookmelders afgaan.
Kosten
De kosten van het plaatsen van de cabine’s en het inleveren van ongeveer 5% van de zitplaatsen in de economyclass moeten vrijwel geheel gedekt worden door de opbrengsten van de rookcabines. Het tarief zal daarom naar verwachting niet laag zijn, er worden prijzen van rond de 15 euro per 10 minuten genoemd. Dat schijnt voor de meeste rokers een acceptabel bedrag te zijn om de lange vlucht naar Afrika, Australië of het Verre Oosten te doorstaan.
Extra passagiers
De deelnemende luchtvaartmaatschappijen denken dat het bieden van de mogelijkheid om te roken de concurrentiepositie flink zal versterken en dat niet rendabele vluchten op deze manier op vrij eenvoudige wijze rendabel te maken.
Amerika
Met dit concept voldoet men voor vrijwel alle landen aan de wettelijke eisen en beperkingen ten aanzien van roken. Uitzondering zal Amerika vormen, omdat de wetten van de Verenigde Staten het roken boven Amerikaans grondgebied verbieden. Zodra de vliegtuigen zich in het Amerikaanse luchtruim begeven zullen de cabines niet toegankelijk zijn.
Sigaren
De cabines zijn uitsluitend bedoeld voor het roken van sigaretten of shag. Het roken van sigaren blijft verboden omdat deze het zuiveringssysteem te zwaar belasten.
+++++++++
1 april grap
+++++++++
Voor wie het nog niet in de gaten had: dit artikel was een 1-april-grap.