Bedragen van 300 euro voor een economyclass ticket naar Alicante of bijna 500 euro voor een retourtje naar Kreta lijkt normaal te zijn voor komend seizoen. Wie met Martinair naar Miami wil vliegen in juli 2009 is al snel rond de 1000 euro per persoon kwijt. En nee, voor dat geld zit je niet in de luxere Starclass.
Het lijkt erop dat de prijzen voor vliegtickets nu al hoger liggen dan het afgelopen jaar en dat is merkwaardig. Afgelopen zomer werden er olieprijzen genoteerd van rond de 140 dollar en werden er op sommige tickets brandstoftoeslagen van maar liefst bijna 300 euro per persoon geheven op vluchten naar bijvoorbeeld Aruba.
Hoe is het dan mogelijk dat er nu prijzen gehanteerd worden die nog hoger zijn dan bij de hoge olieprijs? Moet er nu geen sprake zijn van een brandstofkorting?
Zuigers
Het lijkt erop dat met de schommelende brandstofprijzen de vliegtuigmaatschappijen een middel gevonden hebben om de reizigers teveel te laten betalen zonder dat het opvalt. Door de hoge olieprijs, de toegenomen veiligheidstoeslagen en de vorig jaar ingevoerde milieutax van Wouter Bos zijn de tickets vorig jaar een stuk duurder geworden. Maar de mate waarin bepaalde kosten nu doorgevoerd lijken te worden klopt volgens mij niet.
De branche heeft de hogere kosten, waarvan een groot deel (brandstof) tijdelijk is geweest, aangegrepen om de toerist eens flink uit te zuigen. Duizend euro (2200 gulden, weet u nog?) voor een f*kking economyclass ticket naar Miami, waar je 3 jaar geleden nog voor de helft naartoe kon vliegen, is toch gewoon van de zotte?
Variabele brandstofkosten
Ik denk dat de vliegtuigmaatschappijen bij hun tickets een olieprijs van rond de 140-150 dollar al ingecalculeerd hebben. Op die manier zitten ze veilig en de verwachting is dat in 2009 de olieprijs weer zal stijgen. Maar het afgelopen jaar heeft ons toch juist geleerd dat de zogenaamde experts ook niet alles weten? Wie heeft de kredietcrisis voorspeld? Wie heeft in juli geroepen dat we nu voor minder dan een euro een liter diesel konden tanken? Die persoon zou naar het schavot gebracht worden wegens waanzinnige uitspraken.
Waar de grote truc zit volgens mij zijn de veel te hoge ingecalculeerde brandstofprijzen die passagiers nú betalen. Wie nu vliegt, vliegt met goedkope kerosine. Dus waarom dan geen brandstofkorting. Alstublieft waarde consument die heel hard moet sparen voor zijn vakantie: u deelt mee in de lage olieprijs. Nee, dat hoeven we niet te verwachten.
In de zomer juist nog meer betalen?
Het zou mij zelfs niet verbazen dat als de olieprijs weer boven de 100 dollar komt er brandstoftoeslagen berekend worden terwijl die hogere prijs eigenlijk al in de ticketprijs zit. Bij 130-140 dollar nog een schep er boven op en vliegen is voor de elite. Dan betaal je minimaal 1500 euro voor een ticket Australië en moet je een tweede hypotheek nemen voor een familiebezoekje in Suriname of Indonesië.
Ik hoop dat ik geen gelijk krijg…..
Patrick ik ben volkomen mij jou eens, maar wat kunnen wij er tegen doen?
Maar ze komen hun eigen tegen hoop ik. Als deze zomer de mensen massaal niet gaan vliegen wegens te dure vliegtickets.
Of gewoon vanuit Belgie of Duitsland boeken schilt een hoop geld.