Gisteren heb ik de eerste uitzending op SBS 6 gezien van het nieuwe programma “Red mijn vakantie“. Alberto Stegeman en Rob Geus (ja, die van de Smaakpolitie) bezoeken mensen die problemen ervaren op vakantie en proberen te helpen bij het oplossen van vervelende situaties. In eerste aflevering liet men verschillende gezinnen zien die in hotel Evelyn Beach in Chersonissos op Kreta verbleven. Volgens de site van de reisorganisatie zou het gaan om een viersterren all-inclusive hotel met zwembad. Inmiddels staat op de site “Dit leuke hotel beschikt niet over een eigen buitenzwembad, maar ligt op slechts 50 meter van het strand”. Het all-inclusive gedeelte stelde bitter weinig voor en de kamers zagen er niet zo uit zoals ik een kamer in een viersterrenhotel verwacht.


Dankzij de bemiddeling van Alberto werden de gezinnen alsnog geplaatst in het Blue Mare hotel dat wel aan alle verwachtingen voldeed. Of de reisorganisatie niet leverde wat er beloofd was laat ik in het midden. Het probleem is dat informatie op sites en in brochures heel vaak erg beknopt is en daardoor vaak onvolledig. Een hotel dat 50 meter van het strand ligt betekent niet automatisch dat je via een recht pad naar het strand kunt lopen. Hemelsbreed vijftig meter kan soms inhouden dat je via diverse trappen en bruggetjes honderden meters moet overbruggen naar het starnd. Voor mensen die slecht ter been zijn of met kleine kinderen (buggies, kinderwagens) is dat essentiële informatie waardoor men waarschijnlijk zou overwegen het hotel juist niet te boeken.
Teleurstellingen voorkomen
Om te weten wat je kunt verwachten zijn er voldoende manieren om meer informatie over een accommodatie in te winnen. Via reisburo’s kun je om de onafhankelijke Toeristiek informatie vragen, op prikborden kun je navraag doen bij mensen die goed op de hoogte zijn van de juiste situatie ter plaatse en natuurlijk zijn er ook nog beoordelingssites zoals Zoover (voorheen Vakantiereiswijzer) en Tripadvisor (Engelstalig) waar je per hotel of appartement kunt zien hoe andere gasten die ervaren hebben. Als je op Zoover leest dat 5 van de 8 gasten het eten bij een bepaald hotel slecht vinden, dan weet je vrijwel zeker dat je geen culinaire hoogstandjes hoeft te verwachten op je bord.
Friet van Piet
De bekende snackbar Friet van Piet in Chersonissos kreeg ook nog een bezoekje van Rob Geus. Dit keer zonder uniform, maar wel kritisch zoals altijd. Over dit “Hollandse” icoon op Kreta (de eigenaar is Grieks en heet geen Piet) was Rob niet erg positief. De patat was vettig en van binnen niet helemaal gaar, de broodjes waren uitgedroogd en hij had aanmerkingen over het schoonhouden van de afzuiginstallatie. Hij heeft het personeel van Friet van Piet de nodige tips meegegeven en voor de Hollandse toeristen is het te hopen dat deze patatbakkers iets doen met de hints van Rob.