All-inclusive lijkt de laatste tien jaar het magische toverwoord om gasten naar grote en tegenwoordig ook kleinere hotelcomplexen te krijgen. Oorspronkelijk werd een all-in formule vooral gehanteerd in resorts in het Caribisch gebied. De toerist kon naar bijvoorbeeld Jamaica, Cancun of de Dominicaanse Republiek vliegen en één of twee weken op het hotelcomplex blijven zonder de portemonnee te hoeven trekken. Het ontbrak de gast dan verder aan niets, want al het eten, snacks, drank en vermaak zat inbegrepen. Complete entertainment teams zorgden ervoor dat zowel jonge als volwassen gasten vanaf ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat bezig gehouden werden. De hotels die alleen logies, logies + ontbijt, halfpension of volpension aanboden zagen deze nieuwe vorm van concurrentie met lede ogen aan. Hoe kun je jouw gasten 3 euro voor een biertje laten betalen terwijl ze bij het all-inclusive hotel onbeperkt kunnen genieten van bier, wijn maar ook heerlijke tropische cocktails?


Als reactie op de luxe en zeer complete all-inclusive vakanties heeft ook het middensegment en het goedkope segment all-inclusive formules ingevoerd. helaas is deze vorm van all-inclusive slechts een iets verrijkte vorm van volpension en kan het niet tippen aan de manier waarop je bij ketens als bijvoorbeeld Barcelo en Riu in de watten gelegd wordt. Sommige hotels durven 3 maaltijden per dag met een baggerkwaliteit fris, bier of wijn al all-inclusive te noemen. Een keertje bingo per week of het aanwezig zijn van een zwembad vormt dan bijvoorbeeld het inbegrepen entertainment.
Genaaid?
Helaas wordt ook dit soort pakketreizen door sommige organisaties vol trots als all-in gepresenteerd en worden er bij de klant verwachtingen geschept die absoluut niet voldaan worden. De ontevreden klant moet alsnog flappen tevoorschijn halen voor drinken tussen de maaltijden door, de borrel ‘s avonds en voor ijsjes voor de kids aan het zwembad. Grote kans dat de klant zich genaaid voelt en nooit meer met de betreffende organisatie wil reizen of erger nog…hij houdt een negatieve herinnering over aan een waarschijnlijk prachtige bestemming die op deze manier de kans nooit heeft gekregen haar ware gezicht te laten zien.
Wiens schuld?
Ligt het aan de klant, het hotel of aan de reisorganisatie dat de verwachtingen en het geleverde product niet overeenkomen. Ligt het aan onze reputatie dat we vooral veel willen, maar er weinig voor willen betalen? Is het de hoteleigenaar die zo weinig mogelijk biedt om z’n zakken goed te vullen of is de reisorganisatie de schuldige? Ik hoor van “de kenners” vaak het verhaal dat eigenaren van hotels vaak door de grote organisaties onder druk gezet worden om de all-inclusive formule te hanteren. Dat verkoopt makkelijker en daar zou meer winst op te behalen zijn. Inkopers melden de hoteleigenaren dat ze alleen een nieuw contract aan willen gaan als er all-in aangeboden wordt.
Misschien wil de Nederlandse toerist wel te weinig betalen voor zijn of haar vakantie. Als je weet dat een los ticket naar Kreta ongeveer 400 euro kost, hoe kun je dan voor 700 euro per persoon een week lang in een all-inclusive hotel zitten? Als je rekening houdt met slechts 50 euro per kamer per nacht voor de overnachting en 50 euro voor 2 personen aan transferkosten dan blijft er slechts 100 euro per persoon over voor eten, drinken en entertainment. Iedere simpele ziel die reëel nadenkt kan inzien dat je daar niet veel voor kan verwachten.
Bekijk het pakket
Wie een all-inclusive vakantie wil boeken doet er verstandig aan goed te kijken wat er nou precies in het all-in pakket zit. De meest eenvoudige pakketten zijn de veredelde volpensions: 3 maaltijden per dag met een drankje erbij. De meest uitgebreide bieden 3 uitgebreide buffetten per dag, optioneel a la carte dineren in extra restaurants, snacks tussendoor, ijs tussendoor, een vol entertainmentprogramma zowel overdag als ‘s avonds, een kinderclub, all drankjes vanaf ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat, een gratis gevulde minibar op de kamer, gratis vervoer naar de meest dichtbijgelegen plaats en noem maar op. Om zich te onderscheiden worden de meest uitgebreide all-inclusive formules tegenwoordig steeds vaker anders genoemd, zoals bijvoorbeeld Ultra All Inclusive of iets dergelijks.
Als de brochure of website geen duidelijkheid biedt over wat wel en niet inbegrepen is kun je altijd contact opnemen met de reisorganisatie of je reisbureau vragen dat voor je te doen. Op die manier kunnen teleurstellingen voorkomen worden, hoewel de inhoud van het pakket nooit iets zegt over de kwaliteit. Bedenk echter dat ketens die zich al jarenlang gespecialiseerd hebben op all-inclusive hotels zich vaak positief onderscheiden van de concurrentie.