McDonalds, Pizza Hut, Kentucky Fried Chicken, Burger King, Häagen Dasz, Starbucks Coffee….zomaar een paar namen van de meest populaire horecagelegenheden in toeristenplaatsen in Griekenland, Cyprus en Spanje.
Het lijkt erop dat de toerist steeds meer z’n toevlucht zoekt in het eten en drinken dat deze Amerikaanse ketens aanbieden. Jammer voor bijvoorbeeld de lokale taverne waar de Griekse kok met veel liefde en aandacht kookt voor zijn gasten. Jammer voor die vriendelijke Italiaanse ijsmaker die voor de helft van het geld veel lekkerder ijs aanbiedt dan het veel te zoete ijs van Ben & Jerry’s of Häagen Dasz.


De lokale ondernemers hebben het al zo moeilijk door de opkomst van de all-inclusive hotels, an dit soort toeristen verdient de restauranthouder of cafébaas bijna niets. Niet voor niets dat steeds meer lokale horecagelegenheden moeten sluiten omdat ze het hoofd financieel niet meer boven water kunnen houden. Goed voor de aandeelhouders van de Amerikaanse ketens. Zij zien op die manier goede locaties vrijkomen voor nieuwe vestigingen. Voor de lokale ondernemer op Kreta of Rhodos wordt het echter vechten tegen de ondergang.
De toerist kan daarom op de meeste plekken uit steeds meer ketens kiezen voor een smakeloze Big Mac, een kleffe punt van Pizzahut, verbrande kip van KFC of een veel te dure bol bevroren suiker van Häagen Dasz. Jammer dat op die manier elke bestemming op elkaar gaat lijken. Spanje, Cyprus, Malta, Griekenland…het maakt niet meer uit waar je zit, de Amerikanen bepalen steeds meer het straatbeeld 🙁