Martinair stopt met het passagiersvervoer op korte afstanden, aldus de berichten van vanavond. Tevens kondigt de maatschappij een herstructurering aan, waarbij gedwongen ontslagen niet uitgesloten worden.
Ook kwam naar buiten dat het Deense AP Moller Maersk zijn belang van 50% in Martinair wil verkopen aan KLM. Volgens de KLM zou er van een monopolipositie geen sprake meer zijn, omdat de hele sector de afgelopen jaren sterk veranderd is. Of de Europese autoriteiten er ook zo over denken zal de toekomst uit moeten wijzen.


Vanaf november zal Martinair de Europese vluchten af gaan bouwen. Vluchten die voor dit zomerseizoen al gepland staan gaan gewoon door. Vakantiegangers naar bijvoorbeeld Kreta, Rhodos of Tenerife hebben dus niets te vrezen.
De maatschappij zal zich gaan concentreren op intercontinentale vluchten en vrachtvervoer. Voor Europese vluchten is de maatschappij te klein waardoor ze niet meer kunnen concurreren met grotere spelers op deze markt en tegelijkertijd winstgevend zijn.