Ik reis veel per vliegtuig en moet daarom regelmatig vanuit Roosendaal naar Schiphol reizen. In het begin regelmatig per trein, sinds een jaartje of 7 vrijwel altijd per auto. Files op de A4, A13, A16 en A17 zijn meestal voorspelbaar en kom je toch in een wat ergere file terecht dan heb je vrijwel altijd alternatieve wegen. Per spoor heb je die niet. Is er een storing of andere calamiteit dan zit je vast in je trein. Daarom nam ik de laatste jaren files en veel te hoge parkeerkosten op de koop toe…tot vandaag. Ik moet voor 3 dagen naar Cyprus en kom dus de dag voor Hemelvaart terug. De dag waarvoor de ANWB vorige week al waarschuwde voor ernstig fileleed.


Normaal zou ik dat fileleed vor lief nemen. Misschien valt het allemaal welmee en staat vooral de A2 naar het zuiden muurvast en heb ik nergens last van. Dit keer kon ik het risico niet nemen. Ik moet woensdag uiterlijk om half zeven thuis zijn vanwege belangrijke verplichtingen. Tegen beter weten heb ik uiteindelijk toch de trein genomen. Vanochtend om 8 uur begon het al met de melding dat er een kappotte trein op het traject Roosendaal-Dordrecht zorgde voor 30-45 minuten vertraging. Toen ik weg moest was dat probleem opgelost.
Tussen Rotterdam en Den Haag was het weer raak: we stonden stil. Dit keer vanwege ongeregeldheden in de trein (die heb ik in mijn auto nooit ;-), waardoor er binnen enkele minuten veel politie langs en in de trein liep. Na een half uur ging de trein weer rijden. Ik heb daarmee mijn lesje weer geleerd: in de trein zitten teveel asociale klootzakjes en treinschema’s zijn een instabiele factor in mijn reisschema.
Fok de NS, ik ga voortaan de file weer in!