Het staat vol trots op de prijsbijlage voor de Azoren van Holland International: Al deze prijzen zijn inclusief luchtvaart- en veiligheidstoeslagen. Enthousiaste vroegboekers horen echter in het reisbureau dat er spake is van een fout: er komt per persoon toch nog 52 euro luchthavenbelasting bij. Klagen bij Holland International helpt niet. Het bedrijf erkent de fout en betreurt de gang van zaken, maar komt de teleurgestelde vakantiegangers niet tegemoet.


De schoen wringt op twee punten. Enerzijds geldt in Nederland de regel dat een bedrijf verplicht is een product te verkopen voor de geadverteerde prijs, tenzij er duidelijk sprake is van een vergissing. Bij een gloednieuwe auto voor 100 euro is dat duidelijk. Hier niet. Holland International duikt onder die regel door. Anderzijds was nu juist zo mooi afgesproken dat reisaanbieders ‘inclusief-prijzen’ gaan hanteren. Holland International gooit nu al roet in het eten met deze vergissing waarvan de vakantieganger de dupe wordt. Het bedrijf gaat volgens woordvoerder Simone van den Berk nu nieuwe prijsbijlagen drukken. ‘Bij 52 van de 53 andere prijsbijlagen is het wel goed gegaan’, voegt zij hier nog aan toe.