ANWB: vakantieganger beter beschermen

De ANWB vraagt de minister van Economische Zaken vakantiegangers meer financiële bescherming te bieden. Georganiseerde reizen worden in vrijwel alle gevallen vooruit betaald. Gaat de reisorganisator failliet dan kan dat ertoe leiden dat de consument wel heeft betaald maar niet op reis kan en zijn geld kwijt is. Uit een melding van SGR blijkt, dat opnieuw een reisorganisatie, CNN Tours BV in Amsterdam, in financiële moeilijkheden is gekomen.

Geen controle
Hoewel de wet reisorganisaties verplicht een garantieregeling te treffen voor de vooruitbetalingen, controleert de overheid niet of ze dit ook werkelijk doen. De ANWB vraagt de minister per brief dit wel te gaan controleren en op te treden tegen reisorganisaties die geen regeling hebben.
De ANWB krijgt jaarlijks meldingen van leden die de dupe zijn van een faillissement van een reisbureau of reisorganisatie. Indien de organisaties zijn aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) staat deze stichting garant voor de financiële gevolgen.
Enorme druk
Helaas zijn lang niet alle organisaties aangesloten bij de SGR en ook is het mogelijk na beëindiging van het SGR deelnemerschap gewoon reizen te blijven verkopen. De prijzenslag en het boeken via internet leggen een enorme druk op de reisbranche.
Grote zorgen
De overheid controleert nu niet of reisorganisaties een garantieregeling hebben terwijl zij die taak volgens een EU-richtlijn wel heeft. De ANWB maakt zich grote zorgen over rechten van de reizigers in een tijd waarin faillissementen van reisorganisaties dreigen. De ANWB vraagt de minister door controle en sanctionering de consument beter te beschermen.’
Gedupeerde consumenten
Uit de medeling op de website van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) blijkt, dat de financiële problemen van reisorganisatie CNN Tours BV in Amsterdam aan het licht zijn gekomen door meldingen van gedupeerde consumenten.
‘CNN Tours BV te Amsterdam verkeert kennelijk in een situatie van financieel onvermogen. Door CNN gedupeerde consumenten die zich al bij SGR gemeld hebben zullen binnenkort door SGR schadeloos worden gesteld’, zo meldt het Garantiefonds.
Oproep
De SGR roept door CNN gedupeerde consumenten die zich daar nog niet gemeld hebben worden opgeroepen alsnog alsnog zo spoedig mogelijk contact op te nemen. Over het aantal gedupeerde reizigers zijn tot nu toe geen mededelingen gedaan.
Bron: Tourpress

Plaats een reactie