Gedupeerde passagiers krijgen geen geld terug

Luchtreizigers weten niet wat hun rechten zijn bij geannuleerde vluchten, langdurige ver-tragingen en overboekingen. En worden daar door de luchtvaartmaatschappijen ook niet op gewezen. Met als gevolg dat zij niet de financiële compensatie krijgen waar zij recht op hebben, zo meldt de Consumentenbond. De Consumen-tenbond kreeg op het meldpunt ‘Vervolgen Vakantievreugde?’ dat opengesteld was van half juli tot en met half september 2005 meer dan 1000 reacties.

Van de luchtvaartpassagiers die zich bij de bond gemeld hebben was slechts vier procent op de hoogte van de nieuwe regels die sinds februari 2005 van kracht zijn.Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om passagiers die te maken krijgen met geannuleerde vluchten, langdurige vertragingen en overboekingen te informeren dat zij in bepaalde gevallen een financiële compensatie kunnen krijgen. En als mensen wel op de hoogte waren en aanspraak maakten op de regeling, deden de luchtvaartmaatschappijen vaak een beroep op bijzondere omstandigheden. Met als gevolg dat gedupeerden in de praktijk geen geld terugkregen, zo concludeert de Consumentenbond.
De belangenorganisatie pleit daarom voor één loket op Schiphol waar passagiers informatie kunnen krijgen over hun rechten. Daarnaast moet er een onafhankelijke geschillencommissie komen zodat mensen gemakkelijk en goedkoop hun gelijk kunnen halen.
Bron:
www.luchtvaartnieuws.nl

1 gedachte over “Gedupeerde passagiers krijgen geen geld terug”

  1. wij hebben ook na klacht ingediend te hebben nooit iets vergoed gekregen van ryanair.ook niet na klacht bij min.v.verkeer en waterstaat. ook airclaim van adv.kant.verhelst in arnhem reageert niet na 2 e.mails en diverse telefoontjes.Wat nu?

Plaats een reactie