De luchtvaartmaatschappijen lijken financieel het moeilijkste achter zich te hebben. In Euro-pa wordt nu al weer geld verdiend. De overkoepelende organisatie IATA denkt dat de airlines in Noord-Amerika en daarmee allen samen in 2007 eindelijk weer winst zullen maken. Na zes jaar van torenhoge verliezen van samen $ 42 miljard. Weliswaar rekent de International Air-transport Association in 2006 voor allen samen nog met verliezen tot $ 6 miljard. “Maar we zijn op de goede weg”, aldus een woordvoerder in Genève.
Als grond daarvoor noemde hij de aanhoudende groei van het aantal passagiers en de besparingen bij vele luchtvaartmaatschappijen, in het bijzonder in de leidende Noord-Amerikaanse en Europese markt. In Noord-Amerika wordt het herstel nog overschaduwd door de hoge saneringskosten bij o.a. United, Delta en Northwest Airlines, die daarbij gebruik maken van het faillissementsrecht (Chapter 11).
Voor de Europese luchtvaartmaatschappijen gaat de IATA al voor 2005 uit van een winst van $ 1,3 miljard. Met name KLM-Air France, Lufthansa en British Airways profiteerden van het stijgende aantal passagiers en zwakten de stijgende kosten voor brandstof af met termijninkopen. De voordelen daarvan zullen in 2006 minder worden als de kerosineprijzen op een hoog niveau blijven. Daardoor zal de gezamenlijke winst met € 800 miljoen dalen, meent de chef-econoom van IATA. De gevestigde airlines zijn intussen op de goede weg om de kosten verder te drukken en daarmee de concurrentie van goedkope vliegers de baas te worden. Zelf met een olieprijs van $ 50 konden ze nog geld verdienen. Enige jaren geleden was dat nog onvoorstelbaar. Niettemin gaven de luchtvaartmaatschappijen wereldwijd samen nog $ 97 miljard voor kerosine uit.