Het vorstendom Monaco wil zijn luxe toeristische imago blijven behouden, maar zich tegelijkertijd veel meer ontwikkelen als bestemming voor iedereen. ‘Dat is ambitieus, maar het moét mogelijk zijn”, denkt Michel Bouquier, directeur van het Toerisme en Congresbureau (DTC) van Monaco. Daarnaast zal vooral de markt voor (zakelijke) congressen de komende jaren sterk moeten groeien.


Het toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor het ministaatje in het zuidelijke deel van Frankrijk. Al moet het belang ervan volgens Bouquier ook weer niet worden overdreven: “Vorig jaar was het goed voor 15 procent van het totale budget van de stadsstaat en dat is relatief gering. Al is het altijd nog bijna vier keer zoveel als dat van het casino, dat maar 4 procent van het totaal inbrengt”, zei hij woensdag 23 november tijdens een perslunch, in samenwerking met Maison de la France, in het Amstel Hotel in Amsterdam.
Veel gasten
Monaco heeft ruim 32.000 inwoners van maar liefst 112 verschillende nationaliteiten op een ‘bebouwde oppervlakte’ van nauwelijks twee vierkante kilometer. Maar het krijgt het hele jaar door wel heel veel gasten op bezoek. Vijf miljoen dagjesmensen maar liefst, vooral uit de omliggende landen, Frankrijk, Zwitserland en Italië. Jaarlijks doen ruim 200.000 cruisepassagiers de haven van Monaco aan. En er zijn gemiddeld per jaar zo’n 700.000 overnachtingen door een kleine 250.000 hotelgasten. Onder hen ook velen uit de nabij gelegen landen, maar evenzeer uit de UK en de Benelux.
Aantrekkende markt
In de afgelopen jaren zijn er soms wat minder goede periodes geweest, maar de toeristische markt trekt voor Monaco weer aan. Tot en met augustus 2005 steeg het aantal gasten en overnachtingen in hotels en pensions met respectievelijk 12 en 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En de gemiddelde verblijfsduur bleef gelijk, waardoor de groei groot genoeg was om de uitbreiding van de hotelcapaciteit bij te houden.
Ook het recreatief toerisme herstelde zich goed, met een stijging van 12 procent voor gasten en 18 procent voor overnachtingen, resulterend in een iets langere verblijfsduur. Opvallend daarbij is, dat de groei vooral komt uit Italië (+98%), Rusland (+67%) en Nederland (41%), gevolgd door Brazilië, Duitsland en België met een plus van rond de 30 procent.
Zakelijk toerisme
Met het zakelijk toerisme ging het tot nu toe dit jaar minder goed. In tegenstelling tot de situatie in de publieksmarkt bleef de groei met ‘slechts’ 11% relatief achter en werd bovendien de verblijfsduur korter. ‘Daar moet dus het nodige gaan veranderen’, is de opdracht ,die Bouquier zichzelf en zijn medewerkers heeft gesteld.
Sterke impuls
Vooral in het laagseizoen, van oktober tot en met maart, wil Monaco daarom vooral de zakelijke markt van ‘conventies en congressen’ een zeer sterke impuls geven. Uitgangspunt daarbij is, dat het aantal zakelijke overnachtingen in 2008 tenminste moet zijn toegenomen tot 450.000, bijna een verdrievoudiging ten opzichte van het –overigens minder goede- jaar 2003. ‘Een ambitieus plan’, geeft Bouquier toe, ‘maar niet onmogelijk’.
Ander imago
Bij dat plan hoort ook een wijziging in het imago van de staat. ‘We moeten de luxe en de kwaliteit van ons merk Monaco handhaven, maar tegelijkertijd niet meer exclusief de superluxe destinatie voor alleen de superrijken willen zijn’, een uitgangspunt, dat inmiddels door de staat én door de zakelijke partners van de DTC is omarmd.
Uitbouw
Bij het plan hoort ook de verdere uitbouw van het hotelbestand. Vooral het nieuwe Novotel met zijn 232 kamers, dat de Accorgroep in aanbouw heeft en in 2007 geopend wordt, zal daarvoor moeten zorgen en de totale hotelcapaciteit in Monaco op circa 3000 kamers brengen.
Respectabel
Daarvan is driekwart van 4- en 5-sterren niveau, waaronder zeer respectabele huizen, zoals het prachtige Fairmont Monte Carlo, dat in september bij zijn dertigjarig bestaan een vernieuwingsprogramma van 42 miljoen Euro heeft aangekondigd. Het eerste deel daarvan, de vernieuwing van 57 van de ruim 600 kamers, moet tweede kwartaal 2006 zijn voltooid. En zo wordt er in de hele sector voortdurend aan vernieuwing en modernisering gewerkt.

Stratencircuit

Natuurlijk zijn er ook alle gebruikelijke zaken die de aandacht vragen: de Formule 1-races op het unieke stratencircuit, de Rally van Monte Carlo, het Casino, de tuinen, die 20 procent van de oppervlakte in beslag nemen en waar men ‘buitengewoon trots op is’. En natuurlijk de Mediterrane gastronomie, die breed toegankelijk is en hier en daar zelfs een Michelinstere heeft opgeleverd.
En natuurlijk werkt Monaco hard aan het nog verder verbeteren van zijn infrastructuur, een nieuw station, een betere ligplaats voor de steeds langer wordende cruiseschepen, de toeristische voorzieningen op het schiereiland Larvotto, waar juist vorige maand het Monte-Carlo Bay Hotel & Resort is geopend.

Een heel land

Het vorstendom Monaco is niets teveel om het zijn gasten naar de zin te maken. Bouquier: ‘De mensen zoeken een mooie plek, bij ons krijgen ze eigen een heel land, waar alles –héél bijzonder- gewoon te voet binnen bereik is’. Wie per vliegtuig wil komen doet dat het beste per lowcost-carrier via Nice. En neemt vandaar de helicopter naar het prinsdom. Alleen voor de rijken? ‘Ben je mal’, zegt Bouquier. ‘Een enkeltje per heli kost 82 euro, de rit met de taxi is stukken duurder’. Relatief goedkoop dus, maar het voelt supoerdeluxe aan. ‘En zó behoort Monaco te zijn’.
Bron:Tourpress