Schrik bij het uitchecken: wij kregen een rekening voor een diner dat we nooit gegeten hadden

Je denkt dat je klaar bent om uit te checken. Alles ingepakt, goede herinneringen aan een fijn verblijf, en nog even langs de receptie om de sleutel in te leveren. Maar dan krijg je ineens een rekening onder je neus geschoven. Voor eten en drinken in het hotelrestaurant. Alleen… wij waren daar dus helemaal niet geweest.

De bon klopte van geen kant

“Er staat nog een openstaande rekening van het restaurant,” zei de receptionist terwijl ze ons vriendelijk aankeek. We dachten eerst dat het om iets kleins ging. Misschien een drankje dat we vergeten waren. Tot we de bon zagen. Twee hoofdgerechten, drankjes, een dessert. Totaalbedrag: 84 euro.

Toen we zeiden dat we daar nooit gegeten hadden, kregen we de bon te zien. En daar stond het. Ons kamernummer. Maar ook een handtekening die absoluut niet van ons was.

Iemand anders had ons kamernummer opgegeven

Wat bleek? Een andere hotelgast had bij het afrekenen ons kamernummer genoemd. Waarschijnlijk per ongeluk. Maar dat was genoeg om de rekening op onze kamer te zetten. Zonder dat iemand bij het restaurant of de receptie aan de bel trok.

Gelukkig werd de fout hersteld toen we protesteerden. Maar het zette ons wel aan het denken. Want wat als we dit niet gemerkt hadden? Of als het bedrag nog hoger was geweest?

Dit gebeurt vaker dan je denkt

Na onze ervaring gingen we even googelen. En ja hoor, we zijn bepaald niet de enigen. In reviews en op forums vind je genoeg verhalen van mensen die ineens opdraaiden voor kosten van andere hotelgasten. Van minibar-aankopen tot massages en diners.

Soms gaat het om een misverstand, soms ook om bewuste fraude. En vaak is het lastig om aan te tonen dat jij het niet was.

Zo voorkom je verrassingen bij het uitchecken

Gelukkig kun je zelf ook een paar dingen doen om dit soort situaties te voorkomen. Dit zijn onze tips:

Laat het krediet op je kamer blokkeren
Als je bij het inchecken al weet dat je geen gebruik gaat maken van het restaurant of andere extra services, laat dan het krediet op je kamer uitschakelen. Zo kan er niets op je naam worden geboekt.

Geef altijd je naam én kamernummer door
Alleen een kamernummer noemen is niet veilig genoeg. Door ook je naam te zeggen, verklein je de kans dat iemand anders per ongeluk jouw nummer gebruikt.

Vraag tussentijds om een overzicht van je kamerrekening
Blijf je meerdere nachten? Vraag dan na één of twee dagen om een overzicht. Zo kun je meteen controleren of alles klopt.

Controleer bonnen bij het uitchecken
Let op de datum, het tijdstip en de handtekening. Zie je iets geks? Zeg het meteen.

Wat we hiervan geleerd hebben

We waren opgelucht dat we niet hoefden te betalen, maar het was geen fijne afsluiting van ons verblijf. Het liet ons zien hoe makkelijk zoiets kan gebeuren. Eén foutje en je bent ineens verantwoordelijk voor kosten van iemand anders.

We hopen dat ons verhaal andere reizigers waarschuwt om net iets alerter te zijn bij het uitchecken. Want eerlijk is eerlijk: dit overkomt je maar één keer.

Heb jij dit ook weleens meegemaakt?

We zijn benieuwd of dit herkenbaar is. Heb jij weleens onterecht een rekening gepresenteerd gekregen in een hotel? Laat je ervaring achter in de reacties of stuur ons een bericht.

Plaats een reactie