Geen recht meer op compensatie bij vluchtvertraging?

Gooit deze nieuwe uitspraak van het Europese hof van justitie roet in het eten bij vertragingen?

Als je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft en je niet op de gate verschijnt, verlies je het recht op compensatie.

Je verliest je recht op een vaste vergoeding als je vlucht meer dan drie uur te laat is en je niet op de gate verschijnt. Hetzelfde geldt als je op eigen initiatief een vervangende vlucht boekt die je met minder dan drie uur vertraging naar je bestemming brengt. Dit heeft het Europese Hof van Justitie (HvJ) besloten in twee gevallen van Laudamotion-vluchten van Düsseldorf naar Palma de Mallorca.

Geen recht op compensatie bij vluchtvertraging als er geen schade is geleden

Het recht op een vergoeding is gebaseerd op het feit dat je “een schade lijdt die bestaat uit een onomkeerbaar tijdverlies van drie uur of meer”, aldus een verklaring van het HvJ. Als je niet naar de luchthaven gaat, heb je echter “hoogstwaarschijnlijk geen dergelijk tijdverlies geleden”, betoogden de rechters in Luxemburg. Bovendien is de EU-verordening inzake passagiersrechten gericht op schade die praktisch identiek is voor alle passagiers. Het “missen van een zakelijke afspraak” valt daar niet onder en kan hoogstens als schadevergoeding volgens nationaal recht worden gevorderd.

Je hebt over het algemeen recht op een vaste vergoeding van 250 euro als je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft bij aankomst, volgens de EU-verordening inzake passagiersrechten. De Duitse Federale rechtbank heeft echter gevraagd of dit ook geldt als “je, voor jouw vlucht, verwacht dat deze minstens drie uur vertraging zal hebben in vergelijking met de geplande aankomsttijd”. En je besluit om niet te verschijnen of een vervangende vlucht te boeken om met minder vertraging aan te komen. Ook in dat geval kun je niet hopen op een vaste vergoeding, omdat de feitelijke schade – namelijk aankomst met meer dan drie uur vertraging – niet heeft plaatsgevonden.

Het HvJ beantwoordt in dergelijke gevallen altijd alleen interpretatievragen over het EU-recht. De beslissing in de concrete gevallen van de twee Laudamotion-passagiers ligt nu weer bij de rechtbanken in Duitsland.

Wat voor een maatschappij is Laudamotion?

Laudamotion was een luchtvaartmaatschappij van voormalig F1 coureur Niki Lauda, in 2016 vloog de maatschappij voornamelijk met privévliegtuigen de voornamelijk zakenmensen rond. In 2018 kreeg de maatschappij een Oostenrijkse licentie en al snel nadat deze licentie binnen was werd Laudamotions overgenomen door de Lowcostmaatschappij Ryanair.

Laudamotion sprong toen in het gat dat door het failliete Air-berlin werd achtergelaten en vloog voornamelijk vanuit de Duitse en Oostenrijkse luchthavens naar Mallorca. In 2020 werd de maatschappij opgeheven en zijn de aandelen over gegaan in Lauda Europe Ltd. een in Malta geregistreerde luchtvaartmaatschappij van Ryanair.

Afbeelding van atimedia

1 gedachte over “Geen recht meer op compensatie bij vluchtvertraging?”

  1. Tricky deze, want wat als je al onderweg was en dan een update van de luchtvaartmaatschappij krijgt dat je vlucht 6 uur vertraagd is. Kunnen ze je dan echt verplichten om de gifbeker helemaal leeg te drinken en tot aan de gate te gaan, waar waarschijnlijk niemand in staat is om te registreren dat jij daar dan daadwerkelijk bent (geweest)?

Plaats een reactie