De afgelopen weken zag ik geregeld artikelen in de media voorbijkomen over de problemen met het afhandelen van bagage op Schiphol. Passagiers die na aankomst lang op hun bagage moeten wachten, KLM-piloten die helpen met het beladen van vliegtuigen en zelfs vliegtuigen van Transavia die helemaal zonder koffers vertrokken zijn. Begin augustus raakte er een man in de bagagehal zo over zijn toeren door het uren wachten op zijn koffer, dat hij vanwege zijn agressieve gedrag aangehouden moest worden. Transavia wijt de problemen deels aan het nieuwe afhandelingsbedrijf Viggo. Over het algemeen worden de problemen met de bagageafhandeling afgeschoven op personele problemen. Daar zou de coronacrisis deels de schuldige van zijn. Toen de pandemie toesloeg, stortte de luchtvaart in en is er van een redelijke hoeveelheid medewerkers op Schiphol afscheid genomen.
Helemaal niet nieuw
Wat mij betreft is het complete bullshit dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat het op Schiphol niet soepel loopt. Tot mijn grote frustratie lopen de processen op Schiphol al een aantal jaren slecht. Het duurt gemiddeld een uur tot twee uur totdat ik de douane kan passeren. Vaak is de langzaam komende bagage het probleem. Een enkele keer zijn het de enorme rijen bij de paspoortcontrole die voor het meeste oponthoud lijken te zorgen. Ik heb situaties meegemaakt die in een vliegveld in een slecht georganiseerd derdewereldland niet zouden misstaan.
Dat ik afgelopen dinsdagnacht pas een uur na de landing vanuit Gran Canaria mijn koffer op de bagageband zag, is normaal. De afgelopen drie tot vier jaar is het aantal keren dat het op Schiphol sneller gegaan is op één hand te tellen. Heeft niets te maken met corona.
Waar ligt het echte probleem?
Hoe kan het zo zijn dat je als luchtvaartpassagier op Schiphol keer op keer lang moet wachten op je bagage, terwijl ik op Eindhoven Airport vaak binnen een kwartier weer buiten sta? Daar moet fysiek bijna hetzelfde gebeuren en ik geloof niet dat het personeel daar het dubbele betaald krijgt dan op het grote vliegveld in Amsterdam. Het zal overal wat lastiger zijn om aan goede mensen te komen, tenzij je meer loon betaalt. En gezien de inmiddels extreem oplopende prijzen voor het meenemen van ruimbagage, zou je mogen verwachten dat meer salaris voor laders en lossers van koffers geen probleem zou moeten zijn. Ik vraag me daarom hardop af waarom ik op Schiphol gemiddeld langere tijd nodig heb om mijn bagage te krijgen dan op andere luchthavens. Wie het weet mag het zeggen.