Pas op voor Spookvluchten

Diverse Europese consumenten organisaties in binnen en buitenland waarschuwen op dit moment voor de zogenaamde spookvluchten. Diverse luchtvaartmaatschappijen in het low-cost segment verkopen op dit moment vluchten waarvan ze eigenlijk al weten dat ze niet worden uitgevoerd. Daarmee dwingen zij klanten om een nieuwe boeking of een duurder ticket te kopen om alsof te kunnen vliegen.

Deze spookvluchten zijn vaak vluchten die kort na het boeken al worden geannuleerd. Daarmee genereren de luchtvaartmaatschappijen in deze onstuimige tijden een nieuwe cashflow aangezien de volledige luchtvaartsector zwaar heeft te lijden onder de gevolgen van de crisis.

Gratis omboeken geweigerd

Volgens de de Europese consumenten organisatie worden klanten en passagiers van het kastje-naar-de-muur gestuurd en zijn gratis bomboekingen of restituties van de tickets amper mogelijk. Wie wil klagen komt terecht in eindeloos lange telefonische wachtrijen en op klachten en vragen via de e-mail wordt niet gereageerd. Die na lang aanhouden toch iemand te spreken krijgt wordt in de regel afgescheept met een waardeloze voucher.

Een Ierse lowcost luchtvaartmaatschappij heeft zelfs een regel ingevoerd dat een eventuele uitbetaling van tegoeden pas na de covid-19 crisis. Zal plaats vinden. Wanneer dat is weet niemand. Wie kiest voor de optie terugbetalen op de website komt terecht in de procedure voor een tegoedbon en dat is onwettig.

Luchtvaartmaatschappijen verschuilen zich achter smoesjes

Drie bekende luchtvaartmaatschappijen ontkennen het verschijnsel spookvluchten en dekken zich zelf in door zich te verontschuldigen voor fouten in het boekingssysteem of andere technische problemen.

Wie vervolgens zijn vlucht wil ombouwen komt zoals gezegd in de eindeloos lange telefonische wachtrij waarbij ook nog kosten worden gerekend. De meeste maatschappijen verschuilen zich wederom achter een smoesje dat door de huidige corona crisis er slechts een minimale bezetting is op de callcenters.