Winkelen van chic tot brocante, van design tot klassiek, van lekkere ‘handjes’ tot de chocola van Burie: Antwerpen is voor Nederland dé shoppingstad van België. ‘Meer dan twintig procent van alle bezoekers komt alleen al daarom naar hier’, zegt directeur Annik Bogaertvan Toerisme Antwerpen. Een nieuwe website maakt de voorbereiding van zo’n shoppingtripje nóg eenvoudiger.
De liefde voor Antwerpen is er bij de Nederlanders al jaren, maar ze groeit nog steeds én gestaag. Natuurlijk houden ze van de stad vanwege de cultuur en de historie, de fraaie musea en de rijke architectuur. Maar Nederlanders zijn daarnaast vooral ook funshoppers. Een snuifje cultuur, een -soms stevig- proefje lokale gastronomie en dan op zoektocht door de vele fraaie winkelstraten.


Informatiebalie
Dikwijls vooraf nog even langs de informatiebalies van Toerisme Antwerpen. Daar waren we met z’n allen vorig jaar goed voor zo’n 45 duizend vragen om informatie. Vaak duurt het uitstapje langer dan een dag. Nederlandse bezoekers brengen op jaarbasis bijna 365.000 overnachtingen door in ‘hun’ Scheldestad. ‘
Overnachtingen
‘Er is veel dagtoerisme, maar daarnaast zorgt Nederland voor maar liefst een kwart van alle toeristische overnachtingen en is daarmee voor Antwerpen het belangrijkste buitenlandse herkomstland’, weet directeur Dirk Mertens van Toerisme Vlaanderen in Den Haag, zelf al vele jaren Antwerpenaar.
Opvallende smaak
‘Nederlanders zijn vooral daarom ook erg belangrijk voor Antwerpen en we zien ze graag’, valt Annik Bogaert hem bij. Bij Toerisme Antwerpen, maar ook bij vele winkels blijken met name de Nederlandse vrouwen vooral populair vanwege hun opvallend goede, vaak wat gewaagde smaak en hun waardering voor de nieuwste trends op allerlei gebied.
Shopping-Mekka’s
Wat dat laatste betreft zijn ze in de Antwerpse shoppingwijken aan het juiste adres. Het aanbod aan originele, vooruitstrevende en onderscheidende winkels is er groot. En een belangrijke succesfactor hierin zijn de gethematiseerde winkelzones, gerelateerd aan mode, antiek en woondesign. Stuk voor stuk dé shopping-Mekka’s op hun gebied.
Niet overal ‘t zelfde
Daar vind je niet, zoals zo dikwijls in zoveel andere grote stadscentra, steeds weer dezelfde grote internationale winkelketens. Er is, integendeel in de Antwerpse winkelstraten volop unieke eigenzinnigheid en individualliteit. Juist dat geeft de stad haar modebewust en trendy karakter.
Buitenlandse sfeer
Daarnaast spreekt Antwerpen voor de Nederlander tot de verbeelding door haar uitgesproken ‘buitenlandse sfeer’ op korte afstand. Exotisch en toch vrijwel om de hoek.
Bourgondisch België
Een comfortabel uurtje in één van de NS-Hispeeds vanuit Rotterdam en, zodra uitgestapt en buiten het sterk vernieuwde Antwerps Centraal Station, je proeft al meteen overal de charme en allure van het Bourgondische Belgische leven met zijn vele gezellige horecamogelijkheden. Wie wil dat nou niet?
Statistiek
Nog kort de statistieken: vooral Zuid-Nederlanders zijn goed vertegenwoordigd, herkomstregio’s zijn Noord- en Zuid-Holland, Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht. De ‘recreatieve toerist’ verblijft gemiddeld 1,6 nachten in Antwerpen en besteedt daar gemiddeld €135,96.
De grootste Nederlandse bezoekersgroep is tussen 25 en 44 jaar oud en ruim 65 procent heeft een minimum inkomen van €55.000 en geeft daar graag wat van uit. ‘En ook dat is vanzelfsprekend welkom’.
Shoppingwebsite
De nieuwe shoppingwebsite www.shoppeninantwerpen.be maakt het plannen van een dagje uit of weekendje weg naar Antwerpen een stuk gemakkelijker. Op de NL-sectie van de site vind je veel informatie, waarin het Antwerpse mode-Mekka om begrijpelijke redenen een sterk accent heeft.
Tips en adviezen
Op de site allerlei tips en adviezen: alles over de zeven Antwerpse shopping wijken en hun specifieke specialiteiten, tips voor 48 uur Antwerpen met allerlei leuke adresjes. En natuurlijk zijn er ‘testimonials’ over de stad van andere bezoekers, die je daarmee in hun speciale ontdekkingen laten delen.
Bekoorlijke mix
Antwerpen heeft volgens ‘Lonely Planet’ veel meer te bieden dan ‘s werelds grootste keuze aan soorten bier. Het is, aldus de gidsredactie, ‘ook de meest onderschatte toeristische bestenming in België’. ‘Want weinig plaatsen brengen zo’n bekoorlijke mix van moderne en klassieke elementen’.
Architectuurroute vernieuwd
Al sinds 1995 bieden de stad Antwerpen en Toerisme Provincie Antwerpen (TPA) de thematische fietsroute ‘Architectuurroute’ aan. Deze route van 37 kilometer is bewegwijzerd met zeskantige bordjes en leidt de fietser langs de mooiste architecturale plekjes in het stadscentrum en de zuidelijke rand van de stad. Toerisme Antwerpen en TPA gaan de route herzien en nog mooier maken. Vanaf juni 2009 is de nieuwe brochure met het nieuwe parcours beschikbaar aan de balies van Toerisme Antwerpen.
Capitoolgids Antwerpen
Antwerpen al veelvuldig beschreven. En aan de balies van Toerisme Antwerpen is voor de bezoeker een schat aan informatie over de Scheldestad gratis of voor een vriendenprijsje beschikbaar: wandelingen, themaroutes, stadskaarten, mode- en shoppinggidsen. Voor wie daaraan niet genoeg heeft verschijnt in de eerste helft volgend jaar (mei/juni) een nieuwe Cappitool reisgids over Antwerpen. Met verhelderende driedimensionale tekeningen, duidelijke kaarten, talrijke kleurenfoto’s en compacte teksten. Internet: www.capitoolgids.nl.
Shopping Award 2008 voor Stadsfeestzaal
Wie Antwerpen bezoekt moet zeker een kijkje nemen in de tot winkelcentrum omgebouwde Stadsfeestzaal aan de Meir. Het bijzondere project -vier verdiepingen, twintigduizend vierkante meter, 40 winkels- werd in oktober 2007 voor het publiek geopend. Een jaar later kreeg het de Shopping Award 2008 toegekend voor beste winkelcentrum, een prijs die elk jaar wordt toegekend door de Belgisch-Luxemburgse Raad voor Winkelcentra.
Herinrichting
Met de herinrichting van de honderd jaar oude Stadsfeestzaal aan de Meir, die in 2000 bijna door een brand werd verwoest, keerde niet alleen een geliefd stadsmonument in al zijn glorie terug, maar werden ook twee voorheen van elkaar gescheiden winkelgebieden met elkaar verbonden door nieuwe zaken en openbare ruimte.
Luxe uitstralingDe renovatie naar een concept van het Nederlandse ontwerpbureau T+T Design uit Gouda gebeurde met veel aandacht voor de historische details en luxueuze uitstraling. Belgisch architectenbureau Ferre Verbaenen werd aangetrokken om het historische karakter te behouden en ook historisch architect Romain Berteloot werd ingeschakeld.
Monumentaal
De motivatie van de jury om de prijs aan Stadsfeestzaal Shopping toe te kennen was ‘de indrukwekkende prestatie die moest worden geleverd gezien de moeilijkheidgraad -het gaat om een monumentaal gebouw- en de brand tijdens de renovatie’.
Schoonheid
De jury was bovendien onder de indruk van de technische afwerking en de professionele benadering van het project. De bezoeker zal zich daar ongetwijfeld ook zeer over verbazen en zich vervolgens vooral vermaken met de indrukwekkende schoonheid van de rijke classicistische architectuur.
La Place in Antwerpen
Het best doe je dat vanuit een gemakkelijke stoel in één van de voortreffelijke horecagelegenheden van de Stadsfeestzaal. Je kunt er bij een drietal terecht, waaronder, opmerkelijk genoeg, de enige buitenlandse vestiging van het Nederlandse La Place: zelfde formule, Antwerpse stijl, dus méér dan prima.
Stijlvolle aanrader
Een aanrader is ook de schitterende champagnebar van Laurent Perrier, stijlvol en gedistingeerd, en bovendien zeer gastvrij; met vanuit de comfortabele zetels een werkelijk riant uitzicht over het totaal van de luisterrijke Stadsfeestzaal.
Bubbels
Naar het station Antwerpen Centraal is het nog slechts een kwartiertje lopen. Prima plek dus om de (hernieuwde) kennismaking met de Schelde stad met een koel glas echte ‘bubbels’ af te sluiten.
Bron: persbericht op TourPRess