De viral van X-travel heeft, alleen al op YouTube, de grens van 2.000.000 kijkers doorbroken. Daarmee is deze video viral, ‘Boeing 737 lands on mediterranean sea’, een van de meest bekeken Nederlandse commerciële virals ooit. Het succes van de viral legt X-travel geen windeieren: Het relatief nieuwe reismerk voor jongeren, heeft een snel groeiende naamsbekendheid met een goed jongerenimago. In aantal passagiers groeit X-travel dit jaar zo’n 30%. De actie die gekoppeld was aan het filmpje heeft gezorgd voor duizenden nieuwe leden in de e-maildatabase van X-travel.
Vanwege het succes van de viral heeft X-travel ook een ‘Making of ’ laten ontwikkelen. De ‘Making of’ geeft op een bijzondere wijze inzicht in de totstandkoming van deze viral.


Het reclamebureau YoungWorks bedacht en ontwikkelde de virale campagne voor X-travel. De viral moest aandacht genereren voor een actie van X-travel op www.x-travelactie.nl en zorgde daarnaast voor een grotere naamsbekendheid van dit jongerenreismerk. Naast de viral, en alle aandacht die deze reeds kreeg op weblogs, werd er geen andere media ingezet om de actie te promoten. In de eerste maand van de actie werd de viral al 1 miljoen keer bekeken, inmiddels is dus de grens van 2 miljoen doorbroken en lijkt het aantal views per dag niet af te nemen.
De viral is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=Sw871vN2c18
De ‘Making of’ is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=Eto0XfS0PS0