Eindhoven Airport vijf maanden dicht: 2 miljoen reizigers gedupeerd

Eindhoven Airport gaat gedurende 5 maanden volledig dicht voor een grootschalige renovatie. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor 2 miljoen reizigers die in deze periode van en naar Eindhoven Airport zouden vliegen. De luchthavenleiding spreekt van een “bizar plan”, maar benadrukt dat de renovatie noodzakelijk is om de veiligheid en efficiency van de luchthaven te verbeteren. Wanneer de 22 weken durende operatie exact begint, wordt nog niet gemeld. Er werd gesproken over het jaar 2025, en dan specifiek de periode februari tot en met juni. Officieel is er nog niets gemeld. Later verscheen in de media het bericht dat het onderhoud waarschijnlijk niet voor 2027 plaats zal gaan vinden.

De werkzaamheden omvatten onder meer de vernieuwing van de start- en landingsbaan, de verbouwing van de terminal en de uitbreiding van de pier. De planning is krap, vandaar dat de luchthaven genoodzaakt is om de deuren gedurende vijf maanden te sluiten.

Gedupeerde reizigers worden geadviseerd om uit te wijken naar andere luchthavens in de regio, zoals Schiphol, Rotterdam The Hague Airport of Weeze Airport in Duitsland. De luchtvaartmaatschappijen die Eindhoven Airport gebruiken, zijn op de hoogte van de sluiting en zullen hun vluchten omleiden of moeten annuleren. Transavia en TUIfly hebben al aangegeven niet blij te zijn met deze plotse aankondiging.

De renovatie van Eindhoven Airport is een lang gekoesterde wens van de luchthavenleiding. De luchthaven van Eindhoven is de afgelopen jaren sterk gegroeid en de huidige infrastructuur is niet meer toereikend. De renovatie moet ervoor zorgen dat Eindhoven Airport in de toekomst nog meer reizigers kan bedienen.

De sluiting van Eindhoven Airport zal een flinke impact hebben op de regionale economie. De luchthaven is een belangrijke werkgever in de regio en draagt jaarlijks miljoenen euro’s bij aan de lokale economie. De luchthavenleiding heeft echter laten weten dat er alles aan gedaan zal worden om de hinder voor reizigers en bedrijven tot een minimum te beperken.

Enkele reacties op de sluiting:

  • Luchthavenleiding: “We begrijpen dat de sluiting van de luchthaven een grote impact heeft op onze reizigers en partners. We doen er alles aan om de hinder tot een minimum te beperken en we hopen dat iedereen begrip heeft voor de noodzakelijke renovatie.”
  • Vakbonden: “De sluiting van de luchthaven is een drama voor de werkgelegenheid. We vrezen dat er veel banen verloren zullen gaan.”
  • Ondernemers: “De sluiting van de luchthaven is een aderlating voor de regionale economie. We hopen dat de renovatie snel en efficiënt verloopt, zodat de luchthaven zo snel mogelijk weer open kan.”

Plaats een reactie