Martinair biedt, als eerste luchtvaart­maatschappij ter wereld, een reisgids voor op de mobiele telefoon aan haar passagiers. Iedereen die in december een reis boekt via www.martinair.nl naar Miami, Cuba of Curaçao kan de mobiele reisgids gratis uitproberen. De redactie van de reisgids is in handen van Leads2Travel, o.a. uitgever van reismagazine Surprise Tickets.
Een groot voordeel van de mobiele reisgidsen die nu worden geïntroduceerd is dat je niet online hoeft te zijn terwijl je erin aan het bladeren bent. De reisgidsen zijn voorafgaand aan een trip heel eenvoudig op je telefoon te downloaden. Het programma staat dus op je telefoon, die geen ontvangst hoeft te hebben in het buitenland! Eenmaal gedownload op je mobiel kost het gebruik van de gids je helemaal niets. Daarnaast hoef je geen zware, papieren reisgids in je handtas mee te dragen. Dit alles maakt deze reisgidsen tot ‘ideale startpagina’s’ voor onderweg, voor informatie over je vakantiebestemming.


Makkelijk, handig en vooral leuk!
In de mobiele reisgids is leuke en vooral praktische informatie beschikbaar over lokale bezienswaardigheden en musea, maar ook over restaurants en uitgaan, budget tips, winkelen op de plek van bestemming en een overzicht met de belangrijkste telefoonnummers ter plaatse voor noodgevallen. Dat alles in handige ‘Top X’-lijstjes en categorieën. Zo kun je restaurants bijvoorbeeld selecteren op ‘mooi uitzicht’, ‘Helemaal Havana’ of waar te eten met de kids als je een keer iets anders wilt dan burgers of pizza.
Primeur voor Martinair
Luchtvaartmaatschappij Martinair ondersteunt het initiatief en geeft als stunt aan duizenden reizigers naar Miami, Curaçao en Havana bij online boeking in december de mobiele reisgids cadeau. De luchtvaartmaatschappij heeft daarmee een wereldprimeur.
De redactie van alle gidsen is in handen van reismagazine Surprise Tickets die o.a. de favoriete winkels en restaurants van de Martinair-bemanning toevoegde aan de reisgidsen voor Miami, Havana en Curaçao. Dit maakt de tips persoonlijk en niet alledaags. Naast de bekende bezienswaardigheden wijst de reisgids bijvoorbeeld ook de weg naar de beach bioscoop in Miami en de lekkerste tutu’s van Curaçao.
Doelstelling van de redactie is dat iedere reiziger tenminste één tip in de gids kan vinden die maakt dat hij of zij een speciale herinnering aan deze reis over zal houden. Martinair: ”Dit initiatief sluit aan bij onze doelstelling een bijdrage te leveren aan het totale vakantieplezier van onze passagiers. Met deze voor Martinair gepersonaliseerde gidsen kunnen wij ook op bestemming dichtbij onze passagiers zijn.”
Mensen reizen steeds meer en makkelijker. Het overgrote deel van de reizigers (95%) heeft op reis altijd zijn mobiele telefoon bij zich. De verwachting is dan ook dat in de toekomst de mobiele telefoon een belangrijk medium voor reisorientatie en -informatie zal worden.
Toch zijn er op dit moment nog weinig consumenten die hun mobiele telefoon gebruiken om onderweg naar extra informatie over hun bestemming te zoeken. Reden hiervoor zijn de nog relatief hoge kosten van surfen op je mobiel en het beperkte aantal websites dat geschikt is om te bekijken met een mobiele telefoon.
De techniek is afkomstig van het Nederlandse bedrijf Steape, dat eerder een sprekende vertaler voor op je mobiele telefoon ontwikkelden. “Ik vind je lief. Mag ik je een hand geven?” in het Chinees, “Graag m’n pizza zonder van die zwarte randjes zoals de vorige keer?” in het Italiaans en honderden andere handige zinnen. De sprekende vertaler is nu ook ingebouwd in de mobiele reisgidsen.
Altijd je eigen gids bij je
Reisgidsen voor een 20-tal andere steden, zoals Londen, Parijs en New York zijn vanaf 5 december aanstaande te koop op o.a. www.surprisetickets.nl en www.steape.com. Daarnaast hebben diverse ketens reisbureaus interesse getoond in de verkoop van deze reisgidsen aan de consument. De consumentenprijs per gids, incl. sprekende vertaler, gaat € 6,50 bedragen.