Volgende week heeft het deel wat geen Carnaval viert in Nederland eindelijk weer een weekje vakantie. Wat is er dan fijner om met het gezin (wat vakantie = schoolvrij) er een weekje tussen uit te gaan naar de zon of de sneeuw?

Dat plezier wordt misschien wel verpest, want de piloten van Transavia hebben aangekondigd te gaan staken tijdens de krokusvakantie. De ruim 500 piloten hebben namelijk al zeker een jaar geen CAO.  De besprekingen en onderhandelingen liepen vorige week voor de zoveelste keer uit op een deceptie. Een staking is dus volgens de VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) de enige manier om de eisen af te dwingen en dat doet men dan bij voorkeur in een drukke periode zoals de krokusvakantie wanneer iedereen met zijn gezin op reis mag.

De eisen van de piloten zijn logisch, het lijkt een heel spannend beroep maar neem van mij aan dat de werktijden bizar zijn. Een vast ritme is als piloot amper op te bouwen. Als lowcost vlieger maakt Transavia zoveel mogelijk gebruik van de slots die niet geliefd zijn bij de normale lijndiensten. Dat is dus super vroeg vertrekken en laat in de avond weer terugvliegen.

Verder willen de piloten er wel een paar procent loon bij, al 5 jaar worden de Transavia piloten vastgehouden op de nul lijn.

Volgens de VNV wordt de aankondiging van de staking met pijn in het hart uitgesproken omdat men zich beseft veel mensen te duperen. Mensen zoals jij en ik die een jaar lang hebben gespaard voor een vakantie weekje in de zon.  Maar waarom de staking niet een paar weekjes kan wachten totdat de scholen weer zijn begonnen en de gezinnen niet worden gedupeerd die sowieso al dubbel zijn genaaid vanwege de handige vakantiespreiding in Nederland is mij dan weer een raadsel.