Hoe schoon is je hotel kamer echt, eigenlijk moet je daar maar niet aan denken als je de volgende keer in een hotelbed duikt.  Een krant uit Oostenrijk interviewde recentelijk een aantal hotelmedewerkers zoals de schoonmaaksters, een receptionist en een portier.

Een hotelkamer ziet er bij binnenkomst altijd spik en span uit, logisch een team van schoonmakers rent door het hotel zodra de gasten zijn uitgecheckt om zo snel mogelijk de kamer weer klaar te maken voor de volgende gast. De schoonmaaksters komen soms echt in echte zwijnenstallen terecht.

Deze vijf dingen moet je als reiziger echt weten voordat je de hotelkamer binnengaat.

  1. Ga nooit zomaar op een stoel zitten. Een schoonmaakster verklaarde dat sommige gasten een hotelkamer zien als een verlengstuk van het eigen huis, dus wat daar kan en mag, dat mag ook in het hotel. Sommige gasten zitten dan ook naakt op de stoelen en het andere meubilair. sommige gasten lieten daarbij wel eens een (rem)spoor achter. Omdat meubels niet heel snel zijn schoon te maken worden geuren en vlekken vaak snel weggepoetst maar altijd oppervlakkig. Het advies van de schoonmaaksters, pak altijd een handdoek en leg deze in/op de stoel.
  2. Bel een hotel voordat je gaat boeken, veel hotels zijn goedkoper als je direct telefonisch boekt. Vraag wel om de voorwaarden, bij veel online aanbieders kun je namelijk nog annuleren. Bij een directe boeking is dit vaak niet mogelijk.  Veel hotels betalen aan de online hotel aanbieders een hoge provisie (soms wel tot 25%) en deze wil men graag delen met de gasten.
  3. Controleer altijd de minibar: volgens een medewerker van een hotel is het heel verstandig om de minibar goed na te kijken. de miniflesjes worden vaak zorgvuldig opengemaakt en door de vorige gast met water of thee weer gevuld. Puur om te besparen op de dure kosten van de minibar. Wij van paginablog constateerde al eens producten in een minibar welke al maanden over datum waren.
  4. Schoonmaken is slechts oppervlakkig: Het personeel in een hotel werkt onder een hoge werk- en tijdsdruk, het schoonmaken is dan vaak oppervlakkig. Als het voor het oog maar schoon is. Beddengoed en handdoeken zijn in 99% super schoon en worden met de nodige chemische middelen wel gereinigd.  Maar spreien, en speciale kussenslopen die bij het karakter van de kamer passen echter niet.  Ik ruim deze dan ook vaak direct op in een kast.
  5. Wees altijd vriendelijk tegen de receptionist(e): hij of zij is namelijk je eerste kennismaking, en zij beslissen uit eindelijk welke kamer je krijgt. zij weten ook welke kamer het beste uitzicht heeft, of een betere inrichting. Wees vriendelijk, beleefd (ook al heb je een rotvlucht gehad) vraag desnoods of zij de kamer zelf zouden kiezen.