Stiekem ben ik best wel trots op de KLM, ik ken maar weinig luchtvaartmaatschappijen met een familie gevoel als KLM. Onder mijn vrienden bevinden zich ontzettend veel KLM-ers en als ik de verhalen tijdens de verjaardagsfeestjes hoor dat is het een fijn bedrijf om voor te werken, de sfeer onderling is super en als je eventjes een mindere dag hebt dan vangen je collega’s dat geweldig op. Ook is het een bedrijf waar op een fijne manier met personeel om wordt gegaan, in ieder geval dat is wat ik van mijn bekenden hoor, en gezien de tientallen jaren die ze bij KLM werken zal dat ook wel zo zijn.

Bovenstaand zijn voor mijn redenen om eerder voor KLM te kiezen dan voor bijvoorbeeld British Airways voor een vlucht naar Londen, of Austrian Airlines voor een vlucht naar Wenen. Qua prijs liggen de tickets op deze vluchten vaak op een gelijk niveau en is het verschil maar een paar euro.

20 euro voor een stoelreservering?

Ancillary-producten zo noemen ze alle extraatjes die je voor en tijdens je vlucht bij kunt boeken.  extraatjes zoals extra beenruimte, ruimbagage of een maaltijd upgrade.  Ooit uitgevonden door de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas welke ondertussen meer dan 50% van haar omzet uit deze extraatjes weet te halen.  KLM lijkt dit goed af te kijken en voerde vorig jaar  de toeslag voor ruimbagage in. Eerst alleen voor de niet leden van het loyalty programma en ondertussen betaald iedereen zijn deeltje mee voor die koffer die mee moet.  Vandaag lees ik echter dat de stoelreservering betaald moet worden, dit omdat men blijkbaar commentaar krijgt van passagiers die op het laatste moment boeken en dus de hoogste prijs betalen voor een ticket en vervolgens een shit-plek krijgen in een vliegtuig.  Tja, ik noem dat dus dikke pech. wie het eerst komt die het eerst maalt. Maar blijkbaar ziet de KLM directie dat anders en maakt er weer een melkkoe van. Het is wachten of de andere maatschappijen de plannen van KLM gaan volgen.  Want zodra het ik wel direct ga voelen in mijn portemonnee dan is de keuze om toch voor een andere maatschappij te kiezen snel gemaakt. KLM laat gewoon zien dat je er bent voor de klant, en probeer nu niet die laatste euro uit de zakken te kloppen. Neem jezelf en je klanten serieus en laat zien dat je je kwaliteit en aanbod niet verlaagd tot Ryanair praktijken. Want deze keuze gaan toekomstige passagiers wel maken.