Regelmatig vlieg ik via Duitsland naar mijn vakantiebestemmingen, dat heeft diverse redenen, het aanbod van vluchten is groter, de vertrek tijden naar mijn favoriete bestemmingen zoals Mallorca is met veel Duitse maatschappijen beter afgestemd zodat je optimaal gebruik kunt maken van de reistijd (vroeg vertrekken naar je bestemming en laat op de dag weer terug).  Air Berlin is zo’n maatschappij waar ik dus graag mee vlieg, een low budget airline die een beetje tussen transavia en de KLM inzit.

Echter gaat het niet zo goed bij Air Berlin, al enkele jaren is Air Berlin niet winstgevend, en dat doet pijn, diverse bezuinigingsrondes hebben niet mogen helpen, als laatste redmiddel is het vanaf november Schluss met de gratis drankjes en broodjes aan boord, betalen dus voor een natje en een droogje op de korte vluchten naar de populaire Europese vakantie bestemmingen.

Alleen leden van het partnerprogramma die een platina status hebben bereikt (en daar moet je heel veel voor vliegen) en passagiers die voor een duurder ticket kiezen krijgen tijdens de vlucht nog gratis iets te eten en te drinken.

Is dit het laatste redmiddel om Air Berlin van de ondergang te redden? Wie zal het zeggen de komende maanden gaat Lufthansa de strijd tegen de low budget airlines keihard aan,  alle vluchten van Germanwings en de vakantie vluchten van andere partners worden ondergebracht bij  Eurowings. Daarvoor is een deel van het personeel van Austrian Airlines (ook eigendom van Lufthansa) al omgeschoold en voorzien Eurowings toestellen welke momenteel op de luchthaven van Wenen zijn gestationeerd.  Eurowings is nu al aan het stunten met vluchten waarop Air Berlin ook dagelijks vliegt, momenteel is een enkele reis  Bangkok in Thailand vanaf Keulen al in de aanbieding voor 199 euro.