Wie regelmatig op luchthavens komt die hoef ik niet te vertellen dat je op de meeste vliegvelden veel meer betaalt dan wat je buiten de luchthaven betaalt. Dat geldt vooral vanaf het moment dat je je in het gebied begeeft waar alleen maar passagiers mogen komen. Zodra je in het belastingvrije deel terecht gekomen bent dan lijkt het erop alsof het stelselmatig oplichten van reizigers ineens gemeengoed geworden is. Op Schiphol zijn de prijzen dan nog heilig, hoewel ik de prijzen daar ook al aan de hoge kant vind.

In april ben ik me nog rotgeschrokken van de prijzen voor een drankje aan de bar in de terminal van JFK Airport in New York. Ik herinner me de exacte prijzen niet meer, maar ik geloof dat je inclusief de eigenlijk verplichte fooi van 15% op ruim 30 dollar zat voor een rum cola en iets van 15 dollar voor een halve liter bier. Als je het vergelijkt met de prijzen die je in New York zelf betaalt dan valt het nog mee. De prijzen op het vliegveld liggen ongeveer twee keer zo hoog dan de prijzen in een bar in Manhattan.

Gisteren heb ik het nog bonter meegemaakt. Ik betaalde op het internationale vliegveld van Praag maar liefst 149 Tsjechische kronen voor een halve liter pils. Dat is omgerekend ongeveer 6,21 euro. Nou zie ik jullie al denken: “Vind hij ruim 6 euro voor een biertje van een halve liter duur?”.  Ja, dat vind ik. Ik had net een reis van vier dagen door Tsjechië erop zitten waarin ik de nodige biertjes gedronken had. Als je dan ziet dat je voor een halve liter goed getapt pils gemiddeld 35 CZK betaalt (1 euro en 25 cent!!!), maar dat er ook plekken zijn waar je al voor 26 CZK (nog geen euro) een heerlijk glas Pilsner Urquell of Gambrinus koopt van een halve liter, dan weet je dat een prijs van 149 kronen gewoonweg exorbitant hoog is voor Tsjechische begrippen. Je betaalt voor een pilsje gewoonweg 5x zoveel op het vliegveld dan wanneer je deze elders in Tsjechië bestelt. Dat is hetzelfde als wanneer je op Schiphol 25 tot 30 euro zou betalen voor een halve liter bier.

Wat mij betreft komen er eens een keer regels dat een product op een luchthaven niet meer mag kosten dan 1,5 keer de gemiddelde prijs die je in het land van bestemming voor hetzelfde product betaalt.