Ben je in Duitsland onderweg op de autobahn dan denk je al snel dat er geen limieten meer gelden. Op een deel van de autobahnen is dat ook zo en kun je het gas zo diep mogelijk intrappen. Echter is er ook een deel waar het niet mag en dus ook niet kan. Vanwege verkeersveiligheid, geluidsoverlast of andere milieumaatregelen is het dan niet toegestaan en dan wordt het in Duitsland goed oppassen.  De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera’s zitten verstopt in de portalen boven de snelweg.

Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen. Deze portalen herken je aan de drie kleine vierkante ruitjes onder de snelheidsaanduiding.  Achter deze ruitjes kan de politie een camera, een radar en de beruchte flitser plaatsen.

Een boete uit Duitsland wat nu?

Een verkeersboete uit Duitsland is net zo vervelend als eentje uit Nederland, toch zijn er een aantal opvallende verschillen. Bij een Duitse snelheidsovertreding wordt je altijd van voren geflitst. Je staat er altijd met je gezicht op. Je bijrijder is vanwege privacy niet herkenbaar.

Verder zijn de bedragen op de Duitse bekeuringen een stuk lager dan in Nederland,  10 kilometer te snel is “slechts”  € 10,- (incl. de correctie)  Door rood rijden is in Duitsland in vergelijking met Nederland een koopje,  de hoogte van de boete is slechts € 90,- indien je binnen 1 seconde nadat het licht rood werd bent geflitst, indien het rode licht langer dan 1 seconde brandde dan mag de portemonnee open, en tik je in Duitsland 200 euro af.  Maar dat is altijd nog goedkoper dan de 230 euro die je tegenwoordig in Nederland mag aftikken.