Ben je de komende weken van plan om op vakantie door Duitsland te rijden?  Groot gelijk want de Duitse autobahnen zijn het voorbeeld van perfectie, goed en duidelijk en dankzij de goede verbindingen ben je uiteindelijk snel op de plek van bestemming.

Toch zijn er op de Duitse autobahnen wat andere regels dan in Nederland.

Vluchtstrook

De vluchtstrook heeft het zelfde doel als in Nederland, als je pech krijgt stop je zo snel mogelijk op de vluchtstrook maar je zet je auto zo ver mogelijk aan de kant, het liefst helemaal in de berm als het nodig is. de Duitse ANWB zal bij een een melding je auto afslepen naar de eerste de beste parkeerplaats of afrit en daar pas een diagnose stellen.

Rettungsgasse

plaatje-rettungsgasseRaar woord, maar zo belangrijk, indien je in Duitsland in een file terecht komt dan wijken de de auto’s op de linker baan zoveel mogelijk uit naar links, en de auto’s op de rechterbaan wijken uit naar Rechts.  zo ontstaat in het midden een soort van extra rijbaan, Deze is niet voor de snelle Porsches of BMW’s maar voor de hulpdiensten.  Deze rettunggasse zorgt er voor dat de brandweer, ambulance en politie snel bij het ongeval ter plekke kunnen komen. Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen.

Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.