Nu de lente eindelijk zijn intrede doet begint het bij veel buitensporters ook weer te kriebelen want de wandelschoenen kunnen eindelijk weer uit de kast en de rugzak kan weer worden gevuld voor een wandeling door de bergen. Daarvoor moet je helaas in Nederland wel een stukje rijden maar dat wordt gelukkig beloond met prachtige wandelroutes.

Toch zijn er vooral in het voorjaar nog wat risico’s waar je maar beter rekening kunt houden.

Begin  met een makkelijke wandeling

kies als eerste wandeling een eenvoudige wandeling uit, vooral als de winter voornamelijk stond in het teken van ontspannen en genieten. Veel spieren die je de afgelopen maanden niet hebt gebruikt worden in eens weer hard belast en dat kan zorgen voor vervelend spierletsel.  Bouw dus eerst de conditie een beetje op door vast in Nederland te wandelen en begin in de bergen met een makkelijke tocht.

Sneeuw?

Ja, ondanks dat overal de bloembollen al boven het maaiveld komen en de eerste koeien al lekker aan het grazen zijn van het malse voorjaarsgras, in de bergen ligt nog volop sneeuw,  de sneeuw kan tot het begin van de zomer blijven liggen. Door de zon is er een verhoogd risico op beken die uit hun oevers treden, het smeltwater wil zo snel mogelijk naar het laagste punt.

Hutten

De meeste hutten in de bergen openen pas half mei, eerder open gaan heeft namelijk geen zin. de bezoekersaantallen zijn te laag om winstgevend te zijn en het kost veel moeite om de hutten te bevoorraden aangezien veel wegen en paden nog niet sneeuwvrij zijn.

Weer

Het weer is altijd iets om in de gaten te houden, vooral in de bergen kan het  weer snel omslaan, wat begint als een mooie dag kan al snel veranderen in een dag met veel regen en kou.  Zorg dus altijd voor warme kleding en een regenjas.

Uitrusting

Ga nooit zonder voorbereiding op pad, goede bergschoenen met een stevige zool, een rugzak en een genoeg te eten en te drinken mee. Verder mogen een extra trui, een regenjas en gamashen niet ontbreken.  Het kan maar zo zijn dat het op de parkeerplaats in het zonnetje 25 graden is en een uurtje en 800 hoogte meters verder rond het vriespunt. Een extra trui kan dan absoluut geen kwaad.

Werk trouwens altijd in laagjes, hoe meer lagen je draagt hoe beter je lichaam wordt geïsoleerd.  Natuurlijk ontbreken een regenjas en een eerste-hulp kitje met verband en een thermo  deken niet.