Heb jij ondertussen ook zo’n portemonnee die uitpuilt met allerhande kaarten van hotels, vliegtuigmaatschapijen en andere bedrijven waarmee je punten spaart tijdens je reis? Ik schrok er laatst van, naast bijna vier kaarten voor de diverse loyalty programma’s voor hotels trof ik in mijn creditcardmapje ook nog eens een vijftal kaarten aan van luchtvaartmaatschappijen waarmee ik ooit gevlogen heb. Ooit met de gedachte dat ik binnenkort wel weer eens zou gaan vliegen en daarmee genoeg punten kan verzamelen om een upgrade te verdienen.

Ondoorzichtig

Die upgrade is er niet gekomen, behalve dan die hotelkamer die toevallig een keertje wat groter was en een gevulde gratis minibar had omdat ik mijn clubkaart liet zien en daarmee voor slechts 10 euro per nacht mocht upgraden. Verder is het eigenlijk altijd een koude douche.

Toevallig had ik vorige week zoiets, na een tiental nachten in de kamers van een grote franse hotel keten bleek ik genoeg punten te hebben voor een kortingcvoucher van 40 euro bij een hotel naar keuze. Dus ik boekte een mooi hotel in Munchen en wilde de voucher inzetten voor de overnachtingen.

Koude Kermis

Aangekomen bij het hotel krijg ik bij het inwisselen van de voucher te horen dat deze niet geldig is op de kamerprijs die ik geboekt heb, indien in wel gebruik van wil maken van de voucher kan ik kosteloos de kamer annuleren en een nieuwe kamer boeken. Na wat doorvragen blijkt de kamer dan net zo duur te zijn. Dus ik ga bijna akkoord met de deal en geef mijn voucher aan de medewerker aan de receptie. Tot dat een collega ingrijpt en mij en haar collega er op wijst dat bij de kamerprijs die mij nu wordt aangeboden het ontbijt niet inclusief is, dus ik vraag door wat het ontbijt dan extra kost en er wordt gegoocheld met getallen en het komt voor het totale verblijf van 3 dagen x 2 personen op ruim € 132,- Het hotel durft dus voor het ontbijt ruim 22 euro per persoon te vragen. Waarop ik dus aangeef liever terug te gaan naar de boeking die ik had staan, want daar was het ontbijt inclusief. Daarmee stond de receptioniste weer voor het blok want de boeking was geannuleerd en voor de zelfde prijs kon de kamer niet meer geboekt worden. Ik kan u vertellen dat het stoom langzamerhand een weg naar buiten aan het zoeken was en mijn geduld behoorlijk opraakte. Waarbij direct een manager werd opgepiept.

We maken het verhaal niet langer dan nodig maar uiteindelijk mocht ik de kamer toch weer boeken voor de oude prijs inclusief ontbijt en kreeg ik de 40 euro waarde van de voucher alvast op de rekening van het restaurant en de bar geschreven. korting op de hotel kamer was niet mogelijk maar deze oplossing was het enige wat men mij kon aanbieden.

Ik heb er uiteindelijk een nare bijsmaak aan overhouden, de loyaliteit van de gasten is dus alleen interessant als je de duurdere kamers boekt en vooral niet boekt over andere websites dan die van het hotel zelf. Verder leek het er op dat de receptionistes getraind zijn om gasten die gebruik willen maken van het loyaliteitsprogramma op een andere manier een poot uit te draaien.

Ik ben vanaf nu een stuk voorzichtiger geworden met het aanmelden bij dit soort clubs en indien ik de kaart gebruik let ik extra goed op de kleine addertjes (met het karakter van een Python) Want korting geven…. dat doet niemand.