Borg vakantiehuisje niet terug

In de verhuurbranche van vakantiehuisjes is het gebruikelijk dat je een borg moet betalen. Deze borg denkt vaak eventuele schade die ontstaan kan zijn tijdens het verblijf en vaak worden de kosten voor bijvoorbeeld gas, water en licht samen met de afvoer van het vuilnis aan het einde van het verblijf verrekent.

Steeds vaker hoor ik van vrienden die een huisje hebben geboekt bij één van de grotere verhuurders van vakantiewoningen. Dat er tijdens het verblijf toch een schade is ontdekt, een schade die er niet zat of een schade die je niet kon zien. Zo werden vrienden laatst aansprakelijk gesteld voor een scheur in een glazen douchedeur. Terwijl deze badkamer tijdens het verblijf niet gebruikt is, een andere familie kreeg een extra reinigingsheffing omdat de bank vol zat met hondenharen, wel apart voor een gezin wat geen hond heeft. Deze schades worden pas na thuiskomt door de tussenpersoon gemeld omdat de borg altijd via de bank wordt teruggestort.

Controleren, controleren en nog eens controleren

Zodra de sleuteloverdracht is controleer je het hele huis op gebreken dat kan eenvoudig zijn door naar alle ramen te kijken op breuk en schade maar ook naar de meubels. Elke beschadiging schrijf je direct op. Is de verhuurder niet aanwezig probeer dan even te bellen, en mail de lijst met gebreken vast naar de tussenpersoon. Sla bij het controleren niets over. Maak desnoods overal foto’s van. Bij veel vrienden werden bijvoorbeeld de lattenbodems van de bedden als schadepost opgevoerd. Een lattenbodem van de simpelste soort gaat bij het geel/blauwe meubelwarenhuis weg voor nog geen twee tientjes, de verhuurder vroeg er een kleine 90 euro voor.

Is de verhuurder aanwezig bij de eindcontrole, laat deze dan tekenen voor akkoord dat er geen punten meer zijn. Mocht de verhuurder dit weigeren schrijf dit dan ook op.

Extra inkomstenbron

Het lijkt er op dat enkele verhuurders creatief omgaan met de borg, en er een extra bron van inkomsten hebben gevonden. Opvallend is dat de schadebedragen nooit meer bedragen dan ongeveer 300 a 400 euro, vaak te weinig om door middel van juridische stappen actie te ondernemen. Tweede opvallende punt is dat de schadeafhandeling tijdens alle gevallen door de tussenpersoon werd afgehandeld en de verhuurder ondanks aandringen van de huurders niet mocht communiceren.

Deze zaken speelde zich voornamelijk af bij een verhuurder met een groot aanbod aan grotere woningen (+12 personen) in de Belgische Ardennen en in de Franse skigebieden.

Ben je ook door een verhuurder in de maling genomen met de afrekening van de borg? Stuur dan een berichtje of laat een reactie achter onder dit bericht.

© foto imbrouwer via pixabay

9 gedachten over “Borg vakantiehuisje niet terug”

  1. Dan ben je lekker genaaid. Het probleem is dat zodra je je kont gekeerd hebt een wellus-nietus-verhaal wordt die je gewoon bijna altijd verliest.

  2. Ratten zijn het, met 10 vrienden ook een huisje gehuurd, alles pico bello in orde en een fantasisch weekend gehad, bij de eindcontrole 2 wijnglazen afgerekend die gesneuveld waren, geen probleem. (wel dure glazen van ruim 4 eu per stuk, maar dat mag de pret niet drukken) verder geen opmerkingen gehad van de verhuurder. Drie dagen na de vakantie een mailtje van de tussenpersoon er is voor 375 euro aan schade veroorzaakt, een ruitje van het WC raampje is stuk en een wijnvlek in het tapijt (welk tapijt? er lagen helemaal geen tapijt in de woonkamer) We hebben nu foto bewijs gevraagd en ondertussen de rechtbijstand al ingeschakkeld want wij zijn niet gek. Ben dus ook blij met dit artikel.

  3. Wij zitten momenteel met precies zo’n situatie: de verhuurder kwam niet opdagen bij de sleuteloverdracht toen we het huis hadden schoongemaakt maar we zijn 100% zeker dat we het netter hebben achtergelaten dan we het aantroffen. Nu wordt een week laten gesteld dat we een stenen vensterbank hebben vernield. Wij weten met 20 personen zeker, dat we deze schade niet hebben veroorzaakt. Daarbij kregen we vandaag na aandringen een foto van de vensterbank toegestuurd met de motivatie dat “het hele raam en kozijn er uit moeten om de vensterbank te vervangen”. En dat is bij een monumentaal pand schijnbaar behoorlijk duur. Aan de foto is niet af te leiden in welke ruimte deze zich bevond of hoe de schade is ontstaan en de informatieverschaffing vanuit de verhurende organisatie is vreselijk summier, ik durf zelfs te stellen amateuristisch. Geen idee waar dit gaat eindigen maar ik ben in staat om er naar toe te rijden, wat een rotstreek!

  4. Beste Rob,
    Vraag eerst om meer bewijs materiaal, een foto heeft vaak wat “verborgen” informatie zoals een opname datum deze kun je terug vinden in de exif data van de foto. Alleen iemand die wat te verbergen heeft sloopt hij of zij de exif data uit de foto.

    Komen deze foto’s niet, dan is bij een grote schade post een ritje naar het huisje geen gek idee maak foto’s van alle ramen. Meldt pas na je bezoek dat je voornemens bent om de schade zelf te inspecteren. bluffen en nog eens bluffen.

    De verhuurder wil namelijk dat jij naar je rechtsbijstand stapt om gelijk te halen, een rechtsbijstandsverzekering zal echter vrij snel de schade uitkeren omdat de juridische procedure te lang en als snel het “beperkte” schade bedrag overtreft. De verhuurder ging namelijk bijzonder snel akkoord met de voorgestelde schikking.

  5. Amikaland in Hongarije is ook zo’n verhuurder.
    Bij thuiskomst krijg je te horen dat de woning niet is afgesloten en zwaar vervuild is.
    Als je dan vraagt om bewijs, dan krijg je die niet. Zijn “Hongaarse poetsvrouw” had nu extra werk om alles schoon te maken. (weet niet wat zij verdient, maar honderd euro zeker niet!
    Rechtsbijstand doet niets in mijn geval omdat het om een bedrag onder een 225,- euro gaat.
    Bezint eer gij begint om bij deze oplichter in Hongarije een woning te huren. Zij zijn overigens Belgisch, maar wonen in Nederland, Zeeuws-Vlaanderen.

  6. Korte samenvatting van mijn verblijf in Barcelona juli 2018: Tussen 4 juli en 7 juli 2018 verbleef ik in een appartement van Stay Barcelona Central Appartments (Carrer Muntaner, 70, Eixample, 08006 Barcelona, Spanje). We kregen de sleutels van een Russische dame die ook Russisch sprak met haar leidinggevende aan de telefoon. Het appartement was in principe prima. Niet erg schoon, maar (met uitzondering van de meeste bedden) ook zeker niet vies. Van de 3 kamers, was er 1 opgemaakt. De andere 2 waren niet bruikbaar. Deze hadden enkel vieze matrassen met nog viezere matrasbeschermers, maar geen hoezen o.i.d.. Al met al was dit te overzien, omdat 1 kamer wel redelijk te noemen was. We waren met zijn tweeën, maar hadden 2 kamers nodig. Uiteindelijk sliep een van ons op de slaapbank.
    Nu komt het minst leuke gedeelte. Ze vroegen voor het appartement 303 euro borg per creditcard en claimden later dat ik een koelkast lade had kapot gemaakt. Ze vroegen hier 121 euro voor (100 euro + belasting). Ze stuurden enkele foto’s zonder Exif data, wellicht gecomprimeerd door medium, maar misschien opzettelijk verwijderd door hen. En dat terwijl ik alles nog netter had achter gelaten dan bij aankomst. Helaas heb ik geen foto’s van de koelkast gemaakt, noch heb ik daar überhaupt gebruik van gemaakt.

  7. Ja hoor , ook wij zijn slachtoffer.
    Wij hebben een kapot gevallen lampje keurig gemeld.
    Maar wij hebben een hangstoel in het huisje die bij aankomst te ver versleten was om hem te gebruiken.
    Wij hebben die keurig gefikst zodat we die konden gebruiken. Hadden we dat maar nooit gedaan want wij dat netjes melden
    bij vertrek, krijgen wij de schuld dat die stoel kapot is en vervangen moet worden.. Daar kwamen we dus al niet uit.
    Maar je wilt naar huis dus oké laat maar. Het lampje hoefden we dan niet te betalen maar wel de stoel.
    Krijg ik na thuiskomst een mail met allerlei foto’s van vlekken en krassen enzv . Dat zouden wij ook gedaan hebben. Nou amehoela.
    Ik heb de kleinste vlekjes gepoetst enzv en alle gebreken netjes gemeld , absurt gewoon. Dit doen ze om die 80 euro voor de Nieuwe hangstoel die door slijtage kapot gegaan is te rechtvaardigen. Bulshit maar je trekt aan het kortste eind. Voor 80 euro ga je niet procederen. Mij zien ze nooit meer terug en mijn recentie zal niet positief zijn.

  8. Wij hebben ook een verhaal over een camping in Nederland die woonruimte beschikbaar heeft voor een langere periode.
    Wij hadden met deze camping uit Oirschot een overeenkomst van 4 maanden waarbij we een borg hebben betaald van 1000€.
    De huur van deze chalet was 1000€ exclusief energiekosten;
    Achteraf vond ik dit zeer duur maar destijds moesten we snel een tijdelijke woning hebben.
    Tijdens deze periode kwamen we overeen dat van de laatste twee maanden de energiekosten met de borg verrekend zou worden omdat we dat geld toen nodig had voor andere zaken.
    Wij hebben nooit een maandelijkse energiefactuur ontvangen van deze maanden.

    Buiten het gedrag van deze persoon om (kwam zonder kloppen binnen etc etc) kregen we een afrekening waarbij deze energiekosten werden verrekend, wat we behoorlijk veel vonden,
    Verder had deze klootzak extra kosten berekend voor de schoonmaak, want in zijn ogen hadden we zijn chalet uitgeleefd achtergelaten terwijl wij enkele keren hadden aangegeven dat deze chalet in slechte conditie was en wij wilde verhuizen naar een andere, maar natuurlijk had deze klojo geen andere beschikbaar.
    Ook staat op hun website schoonmaak kosten vermeld.

    Wij hadden deze chalet schoner achtergelaten dan dat we deze hebben ontvangen.
    Van deze 1000€ hebben we ongeveer 70€ terug ontvangen van de borg.
    Het resterende bedrag heeft hij dus van ons ontvreemd.
    Inmiddels is deze kwestie alweer ruim een jaar geleden gebeurd maar zijn we nog niet eens met het inhouden van zo’n bedrag van onze borg.
    indien iemand een tip heeft hoe we deze klojo kunnen aanpakken vernemen we dat graag.

  9. Ik ben door D. vd B. (naam bekend bij de redactie) uit Hamme 100 euro borg afhandig gemaakt door dat hij achteraf zei dat het vuil en smerig achter gelaten was terwijl dat helemaal niet waar was en hij beschuldigde ons van geen eindschoo maak gedaan te hebben terwijl dat helemaal niet bij de vereisten stond..hij stuurde ons twaalf fotos op die hij genomen had waaronder een foto van een tikkel van het 1 of het andere in ijskast dat achtergebleven was maar op diezelfde foto was dan ook wel duidelijk de schimmel te zien die wij op twee dagen huur niet gecreeerd hadden .. zelfde verhaal voor douche .. de schimmel staat op siliconen …hij heeft de borg persoonlijk geind dus booking.com kan ons daarin niet helpen waar begrip voor …maar ik wil weten waar mijn rechten zijn om mijn 100 euro borg terug te eisen

Plaats een reactie