Vorige week bezocht ik de nieuwe Markthal in Rotterdam. Ik had het gebouw al gezien toen er nog volop gebouwd werd, maar heb pas enkele weken na de opening voor het eerst kennis mogen maken met deze prachtige overdekte markt. Het resultaat mag er absoluut wezen. Niet alleen is het bouwwerk een prachtig staaltje van moderne architectuur, het is vooral een plek waar heerlijk eten en drinken centraal staan.

Wie de Markthal binnenloopt die zal vooral opvallen dat het gebouw een enorm gevoel van ruimte biedt. De drukte in de paden tussen de kramen wordt uitstekend gecompenseerd door het hoge gebogen plafond. Het prachtige kunstwerk ‘Hoorn des Overvloed’ van Arno Coenen trekt helemaal de aandacht. Dit kleurrijke kunstwerk beslaat de gehele binnenkant. In totaal beslaat het een oppervlakte van maar liefst 11.000 vierkante meter. Sommigen hebben het al over het grootste kunstwerk ter wereld. Deze bewering is net juist, zeker niet als je architectuur op zich als kunst beschouwt.

Al wandelend langs de kramen wordt je aandacht continu getrokken door heerlijke geuren en fraai uitgestalde producten. De zintuigen worden op zo’n manier geprikkeld dat het bijna onmogelijk is om niets te kopen. De Markthal is daarom niet alleen op het gebied van bezoekersaantallen succesvol, ook de omzetten die de door de verschillende kramen gemaakt wordt is meer dan uitstekend te noemen. Een van de eigenaren die ik sprak kreeg meteen ‘big smile’ op zijn gezicht toen ik het succes van de markthal met hem besprak.

Al drie weken na de opening waren er 1.000.000 bezoekers in de Markthal geweest. Een aantal dat ze volgens mij nooit hadden durven dromen in Rotterdam. Hoewel het echte nieuwtje er al vanaf begint te raken, neemt de belangstelling niet of amper af. Met de Markthal heeft Rotterdam daarom een enorme publiekstrekker in handen gekregen.