Kredietcrisis? Dubai die leeg loopt?
Niet volgens dit persbericht waarin gemeld wordt dat het bezoek vanuit Nederland naar deze extreem luxe oase in het midden-oosten vorig jaar met maar liefst vijftien procent toegenomen is in vergelijking met het jaar daarvoor. Ik vraag me wel af hoe de cijfers liggen als je kijkt over het eerste kwartaal 2009 in vergelijking met het eerste kwartaal 2008. Ik denk dat er dan toch een ander beeld te zien is waarbij aangetoond wordt dat Dubai het als toeristenbestemming minder goed bezocht wordt dan voor het begin van de grootste economische crisis sinds de jaren dertig van de vorige eeuw.
Dat werd mij duidelijk toen ik het afgelopen voorjaar tijdens het Dubai Shopping Festival vrij eenvoudig een hotelkamer kon krijgen die voldoet aan mijn wensen. Vorig jaar was je bijna kansloos als je eind februari twee dagen voor aankomst een hotel in Dubai wilde boeken.


Voor de volledigheid hierbij de inhoud van het persbericht op Tourpress.nl:
Dubai is nog steeds zeer in trek bij de Nederlandse toerist. Het aantal overnachtingen van bezoekers uit Nederland steeg vorig jaar zelfs met 15 procent en ontwikkelde zich daarmee aanzienlijk beter dan het bezoek uit Frankrijk (+10%) en België (-5%). De toeristische organisaties voorzien een voortzetting van deze trend.
Volgens de meest recente cijjfers van het Department of Tourism and Commerce Marketing (DTCM) ontving Dubai in de eerste drie maanden van 2009 in totaal 1,99 miljoen buitenlandse bezoekers, een toename met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Record
Samen zorgden die in het eerste kwartaal voor een recordaantal van 5,34 miljoen overnachtingen. In het eerste kwartaal van dit jaar nam ook het aantal hotelkamers en –appartementen verder toe.
Gezond
Directeur Pascal Maigniez van DTCM in Patrijs, verantwoordelijk voor de markten in Nederland, België en Frankrijk, is erg tevreden met de gang van zaken tot nu toe en de gezonde groei in vrijwel elke sector.
“Die bevestigt, dat onze ondernemingen gezond zijn en weerstand kunnen bieden tegen de negatieve effecten van de financiële crisis in de wereld. En ook, dat onze marketing en promotie effectief en succesvol zijn geweest”.
Nieuwe campagnes
Na de recente wereldwijde actie “Blijf Dubai ontdekken”, in nauwe samenwerking met Emirates Airlines, DMCT en de hotels wordt nu gewerkt aan een nieuwe promotie- en marketing campagne. In het kader daarvan werd begin mei op de Arabian Travel Market in Dubai ook een nieuwe, interactieve toeristische portalsite gelanceerd, DefinitelyDubai.com.
Internet: www.definitelydubai.com