Het lenteachtige en soms zelfs zomerse weer van de afgelopen weken heeft een negatieve invloed op het aantal zomerzonboekingen. Na de eerste golf van boekingen die vooral gemaakt zijn door mensen die vast zitten aan een bepaalde vakantieperiode of persé naar een specifieke accommodatie willen is het sinds 2 maanden vrij rustig met het aantal boekingen. De boekingssites en touroperators willen het anders voordoen, maar het lijkt wel of ze de consument willen laten denken dat er nog maar weinig beschikbaar is of ze willen zich groot voordoen ten opzichte van hun concurrentie.


Feit is dat er achter de schermen geklaagd wordt over het aantal verkochte vliegreizen naar de zon en dat men middels bonussen (hogere commissies, gratis reisjes) probeert online publishers te stimuleren hun product gedurende deze komkommertijd extra te pushen. Ook de reisgerelateerde Startpagina dochterpagina’s krijgen de laatste weken opvallend veel aanvragen van adverteermogelijkheden en tarieven.
De consument is straks de lachende derde. Nu genieten van de zon in Nederland en tegen de tijd dat men op vakantie wil eens kijken wat voor leuke lastminutes er zijn. Hoewel de reisbranche ons wil doen geloven dat er straks weinig leuke last minute aanbiedingen zullen zijn, kun je op je vingers natellen dat wat nu niet verkocht wordt straks ongetwijfeld de aanbieding in zal gaan.