In het eerste half jaar van 2006 is het aantal inkomende toeristen naar Nederland gestegen met 13%. Dit is de hoogste groei sinds de jaren negentig Dit baseert het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met name Belgen, Duitsers, Scandinaviërs en Zuid-Europeanen hebben in de eerste zes maanden van 2006 een sterke groei laten zien. Het aantal bezoekers uit België en Duitsland is gestegen met respectievelijk 13 en 16%. Met name het goed lopende Rembrandt 400 jaar, het groeiend aantal low cost vliegverbindingen en de gunstige vakantiespreiding van de Belgen en de Duitsers zijn redenen voor de positieve stijging.


De verblijfsrecreatieve accommodaties (bungalows en campings) hebben van de stijging geprofiteerd, het aantal gasten is met 25% toegenomen. Daarnaast is het aantal buitenlandse gasten in hotels met 11% gestegen.
Stijging Duits inkomend toerisme
Duitsland, dé belangrijkste herkomstmarkt voor het inkomende toerisme naar Nederland, is in het eerste half jaar met maar liefst 16% gestegen. Vooral het toerisme naar de kust en het ‘groene achterland’ is gegroeid. Voor de Duitsers is Nederland een bestemming waar vaak in het voor- en najaar de tweede of derde vakantie wordt gehouden. Nu de Duitse economie weer wat aantrekt, heeft de Duitse consument ook meer te besteden en dit is gunstig voor Nederland vakantieland.
Groei uit Scandinavië en Zuid Europa
De Scandinavische landen laten een sterke groei zien zoals Denemarken (+34%), Noorwegen (+15%) en Zweden (+10%). Vanuit Zuid-Europa blijft de positieve groei ook aanhouden met daarbinnen Frankrijk (+24%), Italië (+17%) en Spanje (+25%) als grote stijgers. Ook Groot-Brittannië, een van de belangrijke herkomstmarkten, is gestegen met 8%. In Noord-Amerika laat de Verenigde Staten een groei van 11% zien.
Ook de zogenaamde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) laten een stijging zien al blijft hun volume nog gering. Brazilië (+3%), Rusland (+34%), India (+5%) en China (+22%).
Bron: TourPRess persberichten