Luchtvaartmaatschappij Air Berlin is in staat om haar marktaandeel tussen de Europese prijsvechters de komende jaren te verdubbelen. Dat is de mening van topman Joachim Hunold van Air Berlin, die een dergelijke groeispurt woensdag (8 maart) ‘realistisch’ noemde. Hunold zei dat tijdens de jaarlijkse tourismebeurs ITB in Berlijn.


In totaal vlogen vorig jaar 13,5 miljoen passagiers met Air Berlin, twaalf procent meer dan in 2004. De omzet nam net als het aantal passagiers flink toe en kwam uit op 1,2 miljard euro. Air Berlin boekte over 2005 een winst van 153 miljoen euro. Netto gezien valt dat bedrag veel lager uit, omdat er nog geen rekening gehouden is met belastingen, rentes, afschrijvingen, leasekosten en financieringslasten.
In de afgelopen maanden heeft Air Berlin voorbereidingen getroffen om een gang naar de beurs te maken. De rechtsvorm van de onderneming is veranderd van een AG (Aktiengesellschaft) in een PLC (Public Limited Company). Daarmee is Air Berlin op papier een Brits bedrijf geworden. Het hoofdkwartier blijft echter onveranderd in Berlijn gevestigd. Ook moet de prijsvechter de belastingen gewoon in Duitsland blijven afdragen.
Om de geplande groei op te vangen plaatste de maatschappij eind 2004 bij Airbus een order voor zestig A320’s. Daarvan zijn er inmiddels vijf afgeleverd. In de loop van dit jaar komen er nog zes A320’s bij. De Boeing 737’s van het bedrijf worden vanwege de komst van de A320’s stapsgewijs uitgefaseerd.