In de reisbranche waar vele spelers te kampen hebben met tegenvallende resultaten als gevolg van de prijzenslag, is Thomas Cook Nederland (Neckermann, Vrij Uit en Thomas Cook) erin geslaagd haar rendement te verbeteren naar 2,6% van de omzet. Over het boekjaar eindigend op 31 oktober 2005 betekent dit een resultaat verbetering van 24%, terwijl de omzet met 5% daalde.


Marges ongekend laag
Door de enorme concurrentie tussen de vele aanbieders zijn de marges op vakanties ongekend laag en realiseren vele aanbieders negatieve resultaten. Alleen door een groot volume is het mogelijk om een gezonde bedrijfsvoering te hebben. Thomas Cook Nederland verzorgt de vakanties van zo’n 1,5 miljoen Nederlanders en is daarmee de nummer één op de Nederlandse markt. Neckermann is marktleider op het gebied van vliegreizen en Vrij Uit op het gebied van autovakanties en wintersport
Sterke verbetering
Thomas Cook Nederland heeft het afgelopen jaar een aanzienlijke verbetering doorgevoerd in de zogenaamde margemix. Dit betekent dat er in verhouding minder vakanties tegen bodemprijzen door Thomas Cook Nederland zijn verkocht. Ten slotte is een stringent kostenmanagement essentieel om in de huidige markt goede resultaten te boeken. Alle bedrijfsonderdelen, de touroperatormerken Vrij Uit, Neckermann en Thomas Cook alsmede de Travel Shops, hebben hieraan positief bijgedragen.
Reisbureau
De omzet is met name gerealiseerd door de verkoop via reisbureaus. Het aandeel internet boekingen stijgt gestaag en is vorig jaar afgesloten op 15%. Hoewel er diverse reisbureaus in zwaar weer verkeren, gelooft Thomas Cook Nederland in het bestaansrecht van dit verkoopkanaal en investeert in haar eigen keten van nu 180 vestigingen. Voorwaarde voor een gezonde retailtak is schaalgrootte om kosten te beheersen en investeringen mogelijk te maken. Ook een onderscheidende propositie is belangrijk. Zo hebben de Thomas Cook Travel Shops, vergelijkbaar met de supermarktketens, een eigen Huismerk hetgeen uniek in de reismarkt is.
Neckermann beste last-minute aanbieder
Op de vakdag van de vakantiebeurs in Utrecht hebben de Nederlandse reisadviseurs gisteren Neckermann gekozen tot beste lastminute aanbieder en erkend als beste all inclusive aanbieder. Dit sluit precies aan bij de twee markttrends: boeken kort voor vertrek en het liefst naar een all inclusive accommodatie.
Vrij Uit is onderscheiden voor beste aanbieder van Frankrijk, Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Campingvakanties en Wintersport. Na 20 jaar ook als beste autotouroperator te zijn uitverkoren, heeft de organisatie besloten deze prijs te laten vervallen.
Scherp prijsbeeld
Prijs blijft vaak een doorslaggevende factor bij de keuze van de vakantieganger. De gestegen brandstofkosten van de luchtvaartmaatschappijen zijn daarom ook dit jaar slechts ten dele zichtbaar in de consumentprijzen van Neckermann en Thomas Cook. Er zijn besparingen gerealiseerd op andere onderdelen van de pakketprijs, waardoor er een scherp prijsbeeld blijft. Een zeer belangrijk uitgangspunt bij de huidige concurrentiestrijd.
Bron: Tourpress.nl