Van niets naar 30 miljoen passagiers, 110 vliegtuigen en 224 routes
De Britse low cost vliegmaatschappij easyJet viert vandaag haar 10e verjaardag. Van een felgekleurde maar volledig onbekende luchtvaartmaatschappij met twee routes groeide easyjet uit tot één van de bekendste Europese merken, met 110 vliegtuigen op 224 routes en meer dan 30 miljoen passagiers per jaar. easyJet veranderde de manier van reizen in Europa.
easyJet oprichter Stelios Haji-Ioannou –hier op de foto met CEO Ray Webster temidden van zijn staf, vandaag op het feestje bij de tiende verjaardag– begon de vliegmaatschappij met een simpel motto: ‘Vlieg voor de prijs van een paar jeans: slechts 29 pond voor een enkeltje’.


Eerste boeking
De eerste boeking werd gedaan op 23 oktober 1995, toen de telefonische reserveringslijn op London Luton Airport open ging. Op 10 november vond de zogenoemde ‘maiden flight’ plaats vanaf Luton Airport met 120 (opgewonden) passagiers aan boord.
Eerste vliegtuig
In april 1996 kreeg easyJet haar eerste eigen vliegtuig, vandaag heeft de maatschappij er 110. Tegelijk met de verwerving van haar eerste vliegtuig, lanceerde ze haar eerste internationale vlucht, van Amsterdam naar Luton. Vandaag biedt easyJet 224 routes aan tussen 67 grote vliegvelden. Van Italië tot Hongarije, van Spanje tot Estland: easyJet is één van Europa’s bekendste merken.
Titels en prijzen
In oktober 1999 werd easyJet uitgeroepen tot ‘Beste low cost vliegmaatschappij’ door Business Traveller Magazine. easyJet is de trotse eigenaar van die benaming tot nog toe gebleven: ieder jaar krijgt zij deze titel weer. In 2001 kreeg easyJet ook internationale prijzen. De vliegmaatschappij werd tot de ‘Beste online reiswebsite’ uitgeroepen door The Sunday Times, won de VIA e-tail ‘Best Value’ prijs en Stelios werd door GQ Magazine uitgeroepen tot ‘Ondernemer van het jaar’.
De grootste
In 2002 nam easyJet Go-Fly over en werd Europa’s grootste low cost vliegmaatschappij. Ze bestelde 120 Airbus 319-toestellen, de grootste order voor één type vliegtuig. In de laatste jaren heeft easyJet diverse grote bases gevestigd in steden als Parijs, Berlijn, Dortmund en Basel.
Sterker dan ooit
Tien jaar na easyJet’s oprichting is de maatschappij sterker dan ooit, met jaarlijks 30 miljoen passagiers. In mei van dit jaar vierde easyJet al een andere bijzondere mijlpaal: de 100 miljoenste passagier. Dat is meer dan zes keer de hele Nederlandse bevolking.
Enorm trots
Ray Webster, chief executive van easyJet: “Het is een ongelooflijke reis geweest en ik ben enorm trots op wat easyJet bereikt heeft in de afgelopen 10 jaar. Door Stelios’ enorme enthousiasme en visie en de enorme vastberadenheid van onze mensen, zijn we al 10 jaar toonaangevend. Onze vernieuwingen, ons commitment om de klanten van dienst te zijn en om de beste kwaliteit te leveren, blijven ons hoogste goed.